יום חמישי, 27 באפריל 2017

וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ, לַיהוָה; וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה,

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת נח:
[בראשית ח כ]  וַיִּבֶן נֹחַ מִזְבֵּחַ, לַיהוָה; וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה, וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר, וַיַּעַל עֹלֹת, בַּמִּזְבֵּחַ
[תרגום אונקלוס]  ובנא נוח מדבחא, קודם ה'; ונסיב מכול בעירא דכיא, ומכול עופא דכי, ואסיק עלוון, על מדבחא
[תרגום יונתן] וּבְנָא נחַ מַדְבְּחָא קֳדָם יְיָ הוּא מַדְבְּחָא דְבָנָא אָדָם בְּעִידָן דְאִיטְרַד מִן גִנְתָא דְעֵדֶן וְאַקְרִיב עֲלוֹי קָרְבָּנָא וְעִלוֹי אַקְרִיבוּ קַיִן וְהֶבֶל יַת קָרְבָּנֵיהוֹן וְכַד נַחְתוּ מוֹי דְטוֹבְעָנָא אִיתְצַד וּבַנְיֵיהּ נחַ וְנָסָב מִכָּל בְּעִירָא דַכְיָא וּמִן כָּל עוֹף דְכֵי וְאַסֵיק אַרְבַּע עַל הַהוּא מַדְבְּחָא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 87]):
"ונח בנה מזבח לה׳, הוא המזבח שבנה אדה״ר בזמן שנשתלח מגן עדן, והקריב עליו קרבן, ועליו הקריבו קין והבל את קרבנם, וכשירדו מי המבול נחרב המזבח ההוא, ושוב בנה אותו נח אחר המבול כבתחילה, ולקח מכל בהמה הטהורה ומן כיל עוף טהור, והעלה מהם ארבע על המזבח ההוא."
ב' לפי פסוק זה, העוסק בזבחים שנח הביא להקב"ה, אפשר אולי להגיד שמצוות התורה היו קיימות אפילו לפני מתן התורה לעם ישראל בהר סיני.
ג' כתוב בתרגום יונתן וְאַסֵיק אַרְבַּע עַל הַהוּא מַדְבְּחָא שבעברית והעלה מהם ארבע על המזבח ההוא .
מלבי"ם מפרש: ".... התבונן ממה שריבה ה' בטהורים שברשותו שיקח ז' זוגות שזה לקרבן."
באותו ספר ([שרת"י במדינות – בראשית דף 87]):
"אתה הראת לדעת, דדעת הפרדר״א דלא הקריב נח אלא ד׳ הכשרים ע״פ התורה בלבד, שהם: שור, כשב, עז, תורים, וחשיב תורים ובני יונה לאחד."
ד' תרגום יונתן, יש אולי רמז להמשכיות האנושות, לקשר בין נח לאדם הראשון, ולבניו של אדם, קין והבל, הוּא מַדְבְּחָא דְבָנָא אָדָם בְּעִידָן דְאִיטְרַד מִן גִנְתָא דְעֵדֶן וְאַקְרִיב עֲלוֹי קָרְבָּנָא וְעִלוֹי אַקְרִיבוּ קַיִן וְהֶבֶל יַת קָרְבָּנֵיהוֹן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה