יום חמישי, 6 בספטמבר 2018

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר, יִשְׂרָאֵל, רַב עוֹד-יוֹסֵף בְּנִי, חָי; אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ, בְּטֶרֶם אָמוּת.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר בראשית, פרשת ויגש:
[בראשית מה כח]  וַיֹּאמֶר, יִשְׂרָאֵל, רַב עוֹד-יוֹסֵף בְּנִי, חָי; אֵלְכָה וְאֶרְאֶנּוּ, בְּטֶרֶם אָמוּת.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר, יִשְׂרָאֵל, סַגִּי לִי חֶדְוָא עַד כְּעַן יוֹסֵף בְּרִי, קַיָּם; אֵיזֵיל וְאֶחְזֵינֵיהּ, עַד לָא אֲמוּת
[תרגום יונתן]  וַאֲמַר יִשְרָאֵל סַגְיָן טַבְוָון עָבַד עִמִי יְיָ שֵׁיזְבַנִי מִן יְדוֹי דְעֵשָו וּמִן יְדוֹי דְלָבָן וּמִן יְדוֹי דִכְנַעֲנָאֵי דִרְדָפוּ בַּתְרַאי וְסַגְיָין נַחֲמָן חָמַת וְסָכִיתִי לְמֶחֱמֵי וּלְדָא לָא סָכִית דְעַד כְּדוֹן יוֹסֵף בְּרִי קַיֵים אִיזֵל כְּדוֹן וְאַחֲמִינֵיהּ קֳדָם דְאֵמִית
[ירושלמי (קטעים)] וַאֲמַר יִשְרָאֵל סַגְיָין טָבָן וְנַחֲמָן סַכְיִית לְמֶחֱמֵי וְהָדָא לָא סָכִית דְהָא עַד כְּדוֹן יוֹסֵף בְּחַיָין נֵיזִיל וְנִיחֲמֵי יָתֵהּ עַד לָא נָמוּת:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 533]):
"ויאמר ישראל רבות וטובות עשה עמי ה׳: הצילני מידיו של עשו, ומידיו של לבן, ומן ידיהם של הכנענים אשר רדפו אחרי, ורוב נחמות ראיתי וצפיתי לראות, אבל לזאת לא צפיתי, אשר עד עתה יוסף בני חי."
-          ירושלמי (קטעים) בעברית:
"ואמר ישראל (יעקב), רבות וטובות נחמות ציפיתי לראות, וזה לא ציפיתי, זה שיוסף בחיים. נלך ונראה אותו (את יוסף) עד שלא נמות."
ירושלמי (קטעים) דומה לתרגום יונתן.
-          ישראל מודה להקב"ה על כול הניסים שעשה לו, החל מעשו ועד הכנעני שרדף אחריו אחרי פרשת
שכם.
-          תרגום יונתן, ירושלמי (קטעים) כותבים שישראל, יעקב אבינו ע"ה, ציפה וראה את נחמות שהקב"ה
עשה לו. גם הפסוק הקודם מדבר על רוח הקודש, רוח הנבואה על יעקב. לכן, יעקב הוא גם נביא, לא בדרגה הגבוהה ביותר כמו משה רבינו, אבל נביא. הרמב"ם מדבר על הדרגות בתוך הנבואה, לא כול הנביאים דומים זה לזה, מי יותר ומי פחות.
ב' תרגומים דומים למקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה