יום חמישי, 6 בספטמבר 2018

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ; אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



 כתוב בספר בראשית, פרשת ויגש:
[בראשית מו ג] וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ; אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר, אֲנָא אֵל אֱלָהָא דַּאֲבוּךְ; לָא תִּדְחַל מִלְּמֵיחַת לְמִצְרַיִם, אֲרֵי לְעַם סַגִּי אֲשַׁוֵּינָךְ תַּמָּן
[תרגום יונתן]  וַאֲמַר אֲנָא הוּא אֵל אֱלָהֵיהּ דְאָבוּךְ לָא תִדְחַל מִלְמֵיחוֹת לְמִצְרַיִם עַל עֵיסַק שִׁעֲבּוּדָא דִי פְּסָקִית עִם אַבְרָהָם אֲרוּם לְעַם סַגִי אֲשַׁוִינָךְ תַּמָן:
א' תרגום יונתן בעברית:
"ואמר (הקב"ה), אני הוא ה' אלוהי אבותיך, אל תירא לרדת למצרים, לפי דבר השעבוד שפסקתי לאברהם, אשר אעשה אותך שם לעם גדול."
-          תרגום יונתן מוסיף עַל עֵיסַק שִׁעֲבּוּדָא דִי פְּסָקִית עִם אַבְרָהָם אֲרוּם לְעַם סַגִי אֲשַׁוִינָךְ תַּמָן:
שבעברית לפי דבר השעבוד שפסקתי לאברהם, אשר אעשה אותך שם לעם גדול.
יש אולי כאן דבר מעניין ביותר: תקופת השעבוד של בני ישראל במצרים, הייתה תקופה קשה מאד עבור בני ישראל. ובכול זאת, הקב"ה אומר ליעקב אבינו, לָא תִדְחַל. יש אולי מסר גדול: טובת העם, אֲרוּם לְעַם סַגִי אֲשַׁוִינָךְ תַּמָן גוברת על טובת הפרט, הסבל האישי של בני ישראל. יכול להיות שזה רמז נכון גם בימינו.
לעניות דעתי, זה דבר קשה לשאת. ההתגשמות הפרטית מתקיימת בתוך הכלל, בתוך כנסת ישראל, בתוך עם ישראל. לעניות דעתי, גישה זאת היא מיוחדת ורק לבני ישראל, באף עם אחר אין גישה כזאת, אלא להפך, טובת הפרט קודמת לטובת הכלל, טובת העם.
כפי שאמרתי, זה דבר קשה לשאת. יכול להיות שרק האמונה המוחלטת בהקב"ה נותנת את הכוחות לעמוד באתגר זה, לעמוד בניסיון זה. זה ניסיון מתמיד, יום יומי. הקב"ה שם את ניסיון זה בפנינו, אבל נתן גם כלים להצליח בהתמודדות זאת, זה התורה, התלמוד, ספרי הקודש של חכמינו זיכרונם תעמוד לזכותנו, לימוד מתמיד, יום יומי. כמו ההתמודדות היא מתמדת ויום יומית, גם הלימוד חייב להיות מתמיד ויום יומי. הקב"ה מוליך אותנו לאן אנו מכוונים.
ב' תרגומים דומים למקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה