יום שלישי, 22 באוקטובר 2019

פירוש התורה - וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַדָּם, וַיִּזְרֹק עַל-הָעָם; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה דַם-הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת יְהוָה עִמָּכֶם, עַל כָּל-הַדְּבָרִים, הָאֵלֶּה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים



 כתוב בספר שמות, פרשת משפטים:
[שמות כד ח] וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַדָּם, וַיִּזְרֹק עַל-הָעָם; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה דַם-הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת יְהוָה עִמָּכֶם, עַל כָּל-הַדְּבָרִים, הָאֵלֶּה.
[תרגום אונקלוס] וּנְסֵיב מֹשֶׁה יָת דְּמָא, וּזְרַק עַל מַדְבְּחָא לְכַפָּרָא עַל עַמָּא; וַאֲמַר, הָא דֵּין דַּם קְיָמָא דִּגְזַר יְיָ עִמְּכוֹן, עַל כָּל פִּתְגָמַיָּא, הָאִלֵּין.
[תרגום יונתן] וּנְסֵיב משֶׁה יַת פַּלְגוּת דְּמָא דִבְמִזְרְקַיָא וְדָרֵיק עַל מַדְבְּחָא לְכַפָּרָא עַל עַמָּא וַאֲמַר הָא דֵין אֲדַם קְיָימָא דִגְזַר יְיָ עִמְכוֹן עַל כָּל פִּתְגָמַיָא הָאִילֵן:
א' תרגום יונתן בעברית: ([שרת"י במדינות – שמות דף 287]):
" ויקה משה את החצי הדם, אשר (נשאר) באגנות, וזרק על המזבח לכפר על העם, ויאמר: הנה דם הברית אשר כרת ה׳ עמכם על כל הדברים האלה."
-          רש"י מפרש באופן דומה:
ויזרק - ענין הזאה ותרגומו וזרק על מדבחא לכפרא על עמא
-          תרגומים כותבים וּזְרַק עַל מַדְבְּחָא לְכַפָּרָא עַל עַמָּא או וְדָרֵיק עַל מַדְבְּחָא לְכַפָּרָא עַל עַמָּא.
זה מעניין אולי איך התרגומים מסבירים על ידי תרגום ומקרא, ועונים לשאלות אפשריות. על זה נאמר, אסור לקרוא את המקרא ללא פירושים, ובראש ובראשונה פירוש רש"י, או בלי תרגום אונקלוס (ראה שמו"ת, שתיים מקרא ואחד תרגום, שהוא תרגום אונקלוס).
עוד דבר מעניין, משה רבינו ע"ה מדבר על עם, על עם ישראל, כאשר לבני ישראל היה רק ה', וארץ מיועדת, ארץ ישראל, שעוד לא נכנסו בה. אבל, בני ישראל הם עם ישראל. דבר דומה קורה בימינו, וגם לפני הקמת מדינת ישראל, כאשר בני ישראל היו מפוזרים בכול העולם, ללא ארץ פיזית שלהם, אבל הם עם, עם ישראל. גם בימינו יש שטוענים שבני ישראל הם לא עם, ולכן אין להם זכות לארץ שלהם, למדינה שלהם. ויוצא מזה מידית, שיהודים בארץ ישראל הם קולוניאליסטים שגוזלים את אדמת הילידים הערבים בארץ ישראל.
המלחמה על מודעות לעובדה שבני ישראל הם עם ישראל ולא רק אנשים בעלי אותה דת מפוזרים בכול העולם, היא חשובה ביותר להכרת הזכויות של עם ישראל על ארץ ישראל, ללא ערעור. על העובדה שמדינת ישראל היא המדינה של עם ישראל, המדינה היחידה שלהם, בזכות מלאה ולא בחסד. יכול להיות שבראש ובראשונה, אנו, היהודים, בני עם ישראל, עלינו להיות משוכנעים על האמת הבלי ניתנת לערעור שבדבר זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה