יום שני, 10 באוגוסט 2015

לֵאמֹר הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בזהר הקדוש, זהר החדש, פרשת בלק, מאמר 'הנה עם יוצא ממצרים':
[זהר חדש בלק כה, כו] כה (במדבר כב) לֵאמֹר הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם. אִי תֵימָא, דְּהָא צָרִיךְ לְנַטְלָא פִּיפּוֹסִין וְיוֹחֲסִין דִּילְהוֹן, לָא אִצְטְרִיךְ, אֶלָּא אוֹרַח כְּלַל. דִּכְתִיב הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם. מַאי טַעְמָא. מִשּׁוּם דְּהָכֵי קָארֵי לוֹן פַּטְרוֹנָא דִּילְהוֹן כַּמָּה זִימְנִין, וְעַל דָּא לָא תִטְעֶה, דִּכְתִיב (שמות ה) שַׁלַּח אֶת עַמִּי בְּכָל זִמְנָא
[עברית] לֵאמֹר הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם (במדבר כב) אִם תֹּאמַר, שֶׁהֲרֵי צָרִיךְ לִטֹּל הַשֵּׁמוֹת וְהַיּוּחֲסִין שֶׁלָּהֶם - לֹא צָרִיךְ, אֶלָּא דֶּרֶךְ כְּלָל, שֶׁכָּתוּב הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁכָּךְ קוֹרֵא לָהֶם פַּטְרוֹנָם כַּמָּה פְעָמִים, וְעַל זֶה לֹא תִטְעֶה, שֶׁכָּתוּב (שמות ה)  שַׁלַּח אֶת עַמִּי, בְּכָל זְמַן.
כו וְעוֹד, כַּד אִתְנַטְלֵית עֵיטָא עֲלַיְיהוּ עִם פַּרְעֹה, בְּלִישְׁנָא דָּא יָכְלֵי לְהוֹ, דִּכְתִיב (שם א) הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ. אוּף הַשְׁתָּא דִּכְתִיב, הִנֵּה עַם יָצָ''א מִמִּצְרַיִם, דְּלָא אַפֵּיק לוֹן אַחֲרָא, אֶלָּא אִיהוּ מִגַרְמֵיהּ נְפַק, וּבְגִין כָּךְ תֵּיכוֹל לְאַבְאָשָׁא לוֹן
[עברית] וְעוֹד, כְּשֶׁנִּטְּלָה עֵצָה עֲלֵיהֶם עִם פַּרְעֹה, בְּלָשׁוֹן זוֹ יָכְלוּ לָהֶם, שֶׁכָּתוּב (שם א) הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ. אַף כָּאן שֶׁכָּתוּב הִנֵּה עַם יָצָ''א מִמִּצְרַיִם, שֶׁלֹּא הוֹצִיא אוֹתָם אַחֵר, אֶלָּא הוּא מֵעַצְמוֹ יָצָא מִשָּׁם, וּמִשּׁוּם כָּךְ תּוּכַל לְהָרַע לָהֶם.
א' בלק מדגיש שעם ישראל יצא ממצרים בכוחות עצמו, ללא ההשגחה וללא הרצון של הקב"ה, כאילו לא הקב"ה הוציא את עם ישראל ממצרים, בניסים ואותות גדולים.
ב' לכן, אפשר לפגוע בו, בעם ישראל, מפני שהוא לבד, ללא הקשר והשגחה של הקב"ה. כך חשב בלק.
ג' אבל זה לא כך בכלל. עם ישראל תמיד בחסות והשגחתו של הקב"ה.

לכן, אין יכולים עליו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה