יום רביעי, 19 באוגוסט 2015

וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית, עַל שְׁתֵּי יָדָי

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר דברים פרשת עקב:
[דברים ט טו] וָאֵפֶן, וָאֵרֵד מִן-הָהָר, וְהָהָר, בֹּעֵר בָּאֵשׁ; וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית, עַל שְׁתֵּי יָדָי
א' אפשר אולי לשאול:
-          למה שני לוחות הברית ולא רק לוח אחד?
-          למה לא כתוב 'ולוחות הברית על ידי'? למה משה רבינו ע"ה שב ומדגיש וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית, עַל שְׁתֵּי יָדָי ?
ב' כתוב בתלמוד ירושלמי מסכת שקלים פרק ו' דף כה,א פרק ו הלכה א גמרא:
כיצד היו הלוחות כתובים ר' חנינה <בן אחיה ר' יהודה> בן גמליאל אומר חמשה על לוח זה וחמשה על לוח זה הה"ד (דברים ד) ויכתבם על שני לוחות אבנים חמשה על לוח זה וחמשה על לוח זה ורבנן אמרי עשרה על לוח זה ועשרה על לוח זה הה"ד (שם) ויגד לכם את בריתו אשר צוה אתכם לעשות עשרת הדברים עשרה על לוח זה ועשרה על לוח זה ר"ש בן יוחאי אומר עשרים על לוח זה ועשרים על לוח זה דכתיב ויכתבם על שני לוחות אבנים עשרים על לוח זה ועשרים על לוח זה רבי סימאי אמר ארבעים על לוח זה וארבעים על לוח זה דכתיב (שמות לב) מזה ומזה הם כתובים מטרוגה חנניה בן אחי רבי יהושע אומר בין כל דיבור ודיבור דקדוקיה ואותיותיה של תורה דכתיב (שיר השירים ה) ממולאים בתרשיש:
ג' אני חוזר על מה שכתוב בספר דברים כדי להסביר מחשבותיי:
[דברים ט טו, יז] טו וָאֵפֶן, וָאֵרֵד מִן-הָהָר, וְהָהָר, בֹּעֵר בָּאֵשׁ; וּשְׁנֵי לוּחֹת הַבְּרִית, עַל שְׁתֵּי יָדָי. יז וָאֶתְפֹּשׂ, בִּשְׁנֵי הַלֻּחֹת, וָאַשְׁלִכֵם, מֵעַל שְׁתֵּי יָדָי; וָאֲשַׁבְּרֵם, לְעֵינֵיכֶם.
-          יכול להיות ששני לוחות הברית מתאימים לשתי הידיים של משה רבינו ע"ה.
-          התירוץ, אולי להראות שהתורה מתאימה לאדם, לפי המידות שלו. ז"א, התורה מתאימה לכול אחד מבני ישראל לפי המידות שלו, התורה מתאימה את עצמה לכולם, לכול אחד ואחד מעם ישראל, כול אחד יכול למצוא בה את עצמו, את הצרכים שלו.
-          לפי התלמוד הירושלמי, יכול להיות שהיו עשרת הדברות על כול אחד מן הלוחות. התירוץ אולי כדי לא לגרום לאי-הבנה: משה רבינו רואה ביד ימינו את הלוח א', וביד שמאלו את הלוח ב'. אבל, מי שיושב מולו, מול משה רבינו, רואה לוח ב' בימינו ולוח א' בשמאלו, הפוך ממה שרואה משה רבינו. לכן, כדי שלא יהיו אי-הבנות, כול עשרת הדברות כתובים על כול אחד מהלוחות.

-          לכן, אפילו חו"ח נכה עם רק יד אחת, יכול להחזיק את כול עשרת הדברות בידו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה