יום שני, 7 בינואר 2019

פירוש התורה - וַיִּרֶף, מִמֶּנּוּ; אָז, אָמְרָה, חֲתַן דָּמִים, לַמּוּלֹת.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת שמות:
[שמות ד כו] וַיִּרֶף, מִמֶּנּוּ; אָז, אָמְרָה, חֲתַן דָּמִים, לַמּוּלֹת.
[תרגום אונקלוס] וְנָח, מִנֵּיהּ; בְּכֵין, אֲמַרַת, אִלּוּלֵי דְּמָא דִּמְהֻלְתָּא הָדֵין, אִתְחַיַּב חַתְנָא קְטוֹל.
[תרגום יונתן] וּפְסַק מַלְאָךְ חַבָּלָא מִנֵיהּ בְּכֵן שַׁבְּחַת צִפּוֹרָה וַאֲמַרַת מַה חָבִיב הוּא אֲדָם גְזוּרְתָּא הָדֵין דְשֵׁזִיב יַת חֲתָנָא מִן יְדוֹי דְמַלְאָךְ חֲבָּלָא:
[ירושלמי (קטעים)] וְכַד אַרְפֵּי מְחַבְּלָא מִינֵיהּ בְּכֵן שַׁבְּחַת צִפּוֹרָה וַאֲמַרַת מַה חָבִיב הוּא דַם גְזֵירָתָא דִי יִשֵׁזֵיב לַחֲתָנָא מִן יְדוֹי דְמַלְאָךְ מוֹתָא:
א' תרגומים בעברית:
-          תרגום אונקלוס בעברית:
"והניח כליו (מלאך החבלה הניח את כליו של משה?). אמרה (ציפורה): היה אלול דמה של המילה הזה, לחייב (את) חתני (משה) במוות."
-          תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 48]):
"וירף המלאך חבלה ממשה, אז שבחה צפורה ואמרה: מה חביב הוא דם המילה, אשר הציל את החתן (משה) מידיו של המלאך חבלה ."
-          תרגום יונתן בעברית:
"וחדל מלאך החבלה מכליו (של משה?). ולכן, שיבחה ציפורה ואמרה: כמה חביב הוא, דם המילה הזה, שהציל את החתן מידו של מלאך החבלה."

-          ירושלמי (קטעים):
"כאשר הרפה (מלאך החבלה) מלחבל כלין (של משה?), ולכן שיבחה ציפורה (את הקב"ה) ואמרה: מה חביב הוא דם המילה, שהציל את החתן מידו של מלאך המוות."
-          יש רמז גדול ביותר בדבריה של ציפורה: מַה חָבִיב הוּא דַם גְזֵירָתָא דִי יִשֵׁזֵיב לַחֲתָנָא מִן יְדוֹי דְמַלְאָךְ מוֹתָא שבעברית מה
חביב הוא דם המילה, שהציל את החתן מידו של מלאך המוות.
בברית מילה, החתן הוא התינוק שעובר מילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה