יום חמישי, 3 בינואר 2019

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר, בִּי אֲדֹנָי; שְׁלַח-נָא, בְּיַד-תִּשְׁלָח.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת שמות:
[שמות ד יג] וַיֹּאמֶר, בִּי אֲדֹנָי; שְׁלַח-נָא, בְּיַד-תִּשְׁלָח.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר, בְּבָעוּ יְיָ; שְׁלַח כְּעַן, בְּיַד מַאן דְּכָשַׁר לְמִשְׁלַח.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר בְּבָעוּ בְּרַחֲמִין מִן קֳדָמָךְ יְיָ שְׁלַח כְּדוֹן שְׁלִיחוּתָךְ בְּיַד פִּנְחָס דְחָמֵי לְמִשְׁתַּלְחָא בְּסוֹף יוֹמַיָא:
[ירושלמי (קטעים)] שְׁלַח כְּעַן בְּיַד דֵין דְחָמֵי לֵיהּ לְמִשְׁתַּלְחָא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 43]):
"ויאמר: אבקש רחמים מלפניך ה׳, שלח עתה שליחותך כיד פנחס אשר ראוי להשתלח באחרית הימים."
-          כתוב באותו הספר, בקשר למי זה פִּנְחָס :
"ובספר נחל קדומים להחיד״א ז״ל הוסיף, וז״ל: כתב המתרגם שלח ביד פנחס, ואפשר במה שמובא בזוה״ק,(זוהר הקדוש), דנשמות נדב ואביהו נתעברו בפנחס, וכתבו גורי האר״י ז״ל, דהיו בחינת נפש אדם הראשון, ומשה רבינו ע״ה אמר לאהרן: עתה ידעתי שהם גדולים ממני וממך. ויען כל גלות מצרים היה לתקן ניצוצי קרי של אדם הראשון. כמ״ש האר״י זצ״ל, לזה אמר: שישלח ביד פנחס. כלומר על ידי נדב ואביהו שהוא נפש אדם הראשון, והם עתידים להיכנס בפנחס, ורמוז בכתוב: שלח נ״א, ר״ת נדב אביהו, עכ״ל. ואפשר להוסיף שתיבת (שלח) ״נא״ עה״כ (על הכתוב), בגיס׳ אליהו (שהוא פנחס)."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה