יום ראשון, 20 בינואר 2019

פירוש התורה - וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי יְהוָה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת וארא:
[שמות ו ב] וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי יְהוָה.
[תרגום אונקלוס] וּמַלֵּיל יְיָ, עִם מֹשֶׁה; וַאֲמַר לֵיהּ, אֲנָא יְיָ
[תרגום יונתן]  וידבר וּמַלֵיל יְיָ עִם משֶׁה וַאֲמַר לֵיהּ אֲנָא יְיָ הוּא דְאִתְגְלֵיתִי עֲלָךְ בְּגוֹ סַנְיָא וַאֲמָרִית לָךְ אֲנָא יְיָ:
א' תרגום יונתן בעברית:
"וידבר ואמירת ה' עם משה, ואמר לו: אני ה', הוא שהתגליתי לך בתוך הסנה, ואמרתי לך אני ה'."
-          אפשר אולי לשאול, למה תרגום יונתן מרחיב את תרגום הפסוק, מה הרמז שיכול להיות בתוספת זאת?
יכול להיות שהאותות שה' עשה, גם בתוך הסנה, הם סימנים  על ה' עצמו.
מעניין אולי עוד דבר: היום, מוכיחים קיום ה' על ידי כול העולם כולו שנברא וקיים באמירת ה'. יש אולי שאלה, למה ההסבר הזה לא מופיע גם בתרגום יונתן, או אפילו בתורה עצמה? למה יש צורך באותות אחרים, כאשר האות של בריאת העולם וקיומו הוא החזק שבכולם?
תירוץ אפשרי: יכול להיות שבזמן מתן התורה, וגם אחרי זה, בזמן בית המקדש הראשון, ובית המקדש השני, היו אותות, וסימנים נוספים, כמו למשל קריעת ים סוף ביציאת עם ישראל ממצרים. יכול להיות שבימינו, כאשר, אין בית המקדש, אין נביאים, האות של ה' הוא בריאת העולם, וקיומו.
יש אולי עוד תירוץ: האותות של הקב"ה מעידים גם על הקשר בין הקב"ה לבין הנביא שלו, משה רבינו, הקשר בין ה' ומשה עבדו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה