יום ראשון, 6 בינואר 2019

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְיָן, לֵךְ שֻׁב מִצְרָיִם: כִּי-מֵתוּ, כָּל-הָאֲנָשִׁים, הַמְבַקְשִׁים, אֶת-נַפְשֶׁךָ.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת שמות:
[שמות ד יט] וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְיָן, לֵךְ שֻׁב מִצְרָיִם:  כִּי-מֵתוּ, כָּל-הָאֲנָשִׁים, הַמְבַקְשִׁים, אֶת-נַפְשֶׁךָ
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר יְיָ לְמֹשֶׁה בְּמִדְיָן, אִיזֵיל תּוּב לְמִצְרָיִם:  אֲרֵי מִיתוּ, כָּל גֻּבְרַיָּא, דִּבְעוֹ, לְמִקְטְלָךְ
[תרגום יונתן] וַאֲמַר יְיָ לְמשֶׁה בְּמִדְיָן אִיזֵיל תּוּב לְמִצְרַיִם אֲרוּם אִתְרוֹקְנוּ וְנַחֲתוּ מִנִכְסֵיהוֹן וְהָא אִינוּן חֲשִׁיבוּן כְּמֵתַיָא כָּל גוּבְרַיָא דַהֲווֹ תַּבְעִין יַת נַפְשָׁךְ לְמִיסַב יָתָהּ:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגום יונתן בעברית:
"ואמר ה' למשה במדין, לך שב מצרימה. הרי נעלמו וירדו מנכסיהם ולכן הם נחשבים כמתים, כול האנשים שהיו מבקשים לקחת נפשך."
-          יש כאן דבר מעניין: ה' מרגיע את משה, שלא יפחד, ולא ידאג, מפני שכול האנשים שהיו רוצים להרגו, כבר לא חשובים, ירדו
מנכסיהם, ונחשבים כמתים. למה ה' מספר דברים אלה למשה, הרי ה' בא עם משה, מה יכולים לעשות אנשים אלה למשה, כנגד רצון ה'?
יש אולי כאן כמה רמזים:
ה' מלמד את משה, שקודם כול ינסה וישתדל להגן הוא בעצמו על עצמו. וזה נכון ביותר אז, וגם היום.
ה' עושה את המעשים הנפלאים שלו על ידי דברים טבעיים: ה' הוריד את אויבי משה רבינו מנכסיהם, לפני שמשה חזר למצרים, כדי לשמור ולהגן על משה רבינו.
עני נחשב כמת! לכן, כמה חשוב להציל עני מעוניו, ולהחזיר את העני לחיים, ז"א, 'לעמוד' הוא לבד, ללא עזרה, על רגליו, לצאת ממעגל העוני. לכן, כול המצוות שעל היהודים, לעזור, להלוות כסף ללא ריבית, כדי להוציא את העניים ממעגל העוני. ז"א, להציל נפש בישראל, מהמוות אל החיים. אמרו חז"ל, כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא. יש אולי שאלה, האם צדקה היא מספיקה כדי להציל את העני מעוניו, מהמוות, ולהחזיר אותו לחיים? לעניות דעתי, לא! כנראה, שאלה זאת מאד מורכבת ומסובכת. אין לי תשובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה