יום ראשון, 12 בפברואר 2017

זָכָר וּנְקֵבָה, בְּרָאָם; וַיְבָרֶךְ אֹתָם

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ה ב] זָכָר וּנְקֵבָה, בְּרָאָם; וַיְבָרֶךְ אֹתָם, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמָם אָדָם, בְּיוֹם, הִבָּרְאָם
[תרגום אונקלוס] דכר ונוקבא, בראנון; ובריך יתהון, וקרא ית שומהון אדם, ביומא, דאתבריאו
[תרגום יונתן] דְכַר וְנוּקְבָא בְּרָאנוּן וּבְרִיךְ יַתְהוֹן בְּשׁוּם מֵימְרֵיהּ וּקְרָא יַת שׁוּמְהוֹן אָדָם בְּיוֹמָא דְאִיתְבְּרִיאוּ
א' כתוב במקרא וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמָם אָדָם .
-          אפשר אולי לשאול, למה כתוב נקרא שמם, של שניהם זכר ונקבה, אדם, רק שם אחד, שם הזכר?
-          יכול להיות שזה רמז: האישה נקראת על שם בעלה, הזכר. גם הילדים שלהם הולכים לפי אבא מבחינת שייכות לשבט, או מעמד (כהנים, לווים, או ישראל).
דרך אגב, יכול להיות שזה לא נכון, מפני שמצאתי את תשובת רב הבאה:

שינוי שם משפחה - שאל את הרב - כיפה

https://www.kipa.co.il/ask/show/199395-שינוי-שם-משפחה
שינוי שם משפחה
תוכן השאלה:
שלום רב  ,
אני התחתנתי לפני כחודש וחצי ועדיין לא שיניתי את שם משפחתי לזה של בעלי בעקבות חילוקי דעות . גם לפני החתונה עוד אמרתי לבעלי שאני ירצה לקצר את השם משפחה והוא לא כל כך הגיב והיום הוא אומר לי שזה בא עם כל "החבילה" . השם משפחה הוא שם פרסי ואני לא מתחברת לשם הזה כלל וחשבתי לקצר אותו לשם - מן , ואין לי גם בעיה להשאיר כשם שני את השם של בעלי, בכדי שהוא לא ירגיש שהוא פוגע בכבוד הוריו כי אני מאמינה שזוהי הסיבה היחידה למרות שהוא לא אומר אותה בברוראשמח לעזרה ואם אפשר גם לומר האם השם מן הוא טוב .
בברכת כל טוב ,
נטלי .
תוכן התשובה:
אין שום משמעות לשם משפחה מבחינה יהודית או הלכתית, השימוש בשם משפחה הוא רק בדורות האחרונים.
אני מאוד מבין את מה שמרגיש בעלך, יתכן שזה לא רק כבוד להורים אלא כבר חלק מהזהות שלו.
אני גם יכול להבין את זה שאת לא מתחברת לשם, אך אני לא חושב שיש טעם שתנסי בכח להחליף את השם של בעלך.
תחשבי על פיתרון יצירתי בשלב זה, ואחרי תקופת מה תבחנו זאת מחדש. אם תמשיכו ראש בראש זה לא יועיל לכם לחיי משפחה מאושרים...
-          יכול להיות שזה המשך של פסוק קודם:
[בראשית ג טז]  אֶל-הָאִשָּׁה אָמַר, הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ--בְּעֶצֶב, תֵּלְדִי בָנִים; וְאֶל-אִישֵׁךְ, תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא, יִמְשָׁל-בָּךְ.
ב' כתוב במקרא זָכָר וּנְקֵבָה, בְּרָאָם .
-          אולי זה תירוץ למבנה התא המשפחתי, זכר ונקבה, ובוודאי הילדים שלהם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה