יום חמישי, 23 בפברואר 2017

וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת-הָאֱלֹהִים, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-מְתוּשֶׁלַח, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת, שָׁנָה

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ה כב]  וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת-הָאֱלֹהִים, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-מְתוּשֶׁלַח, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת, שָׁנָה; וַיּוֹלֶד בָּנִים, וּבָנוֹת.
[תרגום אונקלוס] והליך חנוך בדחלתא דה', בתר דאוליד ית מתושלח, תלת מאה, שנין; ואוליד בנין, ובנן
[תרגום יונתן] וּפְלַח חֲנוֹךְ בִּקְשׁוֹט קֳדָם יְיָ בָּתַר דְאוֹלִיד יַת מְתוּשֶׁלַח תְּלַת מְאָה שְׁנִין וְאוֹלִיד בְּנִין וּבְנָן:
א' כתוב במקרא וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת-הָאֱלֹהִים . לעומת זה, כתוב בתרגומים והליך חנוך בדחלתא דה' וגם והליך חנוך בדחלתא דה' .
-          כתוב בתרגום אונקלוס (תרגום לעברית) והלך חנוך בירית ה'. לכן, לפי תרגום אונקלוס, זאת הכוונה של המקרא, חנוך היה יורה שמיים.
-          כתוב בתרגום יונתן (תרגום לעברית) ועבד חנוך באמת בפני ה' . לכן, לפי תרגום יונתן, זאת כוונת המקרא, חנוך היה עובד, מתפלל, מביא קרבנות, מאמין בתמים ובאמת בהקב"ה.
-          בסיכום, להתהלך עם הקב"ה, זה להיות בירית שמיים, ולהאמין, ולעבוד את הקב"ה בתמים ובאמת.
לעניות דעתי, זאת מסקנה חשובה ביותר. מסקנה זאת נותנת את המתכון המעשי והמדויק של וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת-הָאֱלֹהִים .
ב' כתוב במקרא, ובדומה למקרא גם בתרגומים, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-מְתוּשֶׁלַח .
לכן, אפשר אולי לשאול, חנוך התהלך עם הקב"ה רק אחרי שנולד מתושלח? לפני זה לא היה מתנהג כך?
-          יכול להיות שבאמת הולדת מתושלח הביאה לשינוי בהתנהגותו של חנוך. לפני זה, חנוך לא היה כך. יכול להיות שתירוץ זה מתחבר גם עם הפסוקים הבאים על חנוך. יכול להיות שחנוך לא היה יציב מאד בהתנהגותו. הקב"ה לקח אותו לעצמו כדי למנוע ממנו חזרה למידות לא טובות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה