יום שני, 27 בפברואר 2017

וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ נֹחַ, לֵאמֹר: זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ה כט] וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ נֹחַ, לֵאמֹר:  זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ, וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ, מִן-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אֵרְרָהּ יְהוָה.
[תרגום אונקלוס] וקרא ית שמיה נוח, למימר:  דין ינחמיננא מעובדנא, ומליאות ידנא, מן ארעא, דלטה ה' .
[תרגום יונתן] וּקְרָא יַת שְׁמֵיהּ נחַ לְמֵימָר דֵין יְנַחֲמִינָנָא מִפּוּלְחָנָא דְלָא מַצְלְחָא וּמִלֵיעוֹת יְדָנָא מִן אַרְעָא דִלִטָא יְיָ בְּגִין חוֹבֵי בְּנֵי אֱנָשָׁא:
א' פירוש רש"י:
זֶה יְנַחֲמֵנוּ - ינח ממנו את עיצבון ידינו. עד שלא בא נח לא היה להם כלי מחרישה והוא הכין להם. והייתה הארץ מוציאה קוצים ודרדרים כשזורעים חטים, מקללתו של אדם הראשון, ובימי נח נחה. וזהו "יְנַחֲמֵנוּ", ינח ממנו . ואם לא תפרשהו כך, אין טעם הלשון נופל על השם, ואתה צריך לקרות שמו מנחם
ב' תרגום אונקלוס, וגם תרגום יונתן ברובו, דומים למקרא.
ג' תרגום יונתן לעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 62]):
"וקרא את שמו נח, לאמור, זה ינחמנו מעבודתנו שאינה מוצלחת, ומעיצבון ידינו, מן האדמה אשר אררה ח׳."
ד' תרגום יונתן מוסיף בְּגִין חוֹבֵי בְּנֵי אֱנָשָׁא: שבעברית (תרגום שלי J ) עבור חטאי בני האנוש .
-          כתוב בתרגום יונתן, עבור חטאי בני האנוש . ז"א, החיים הקשים הם בגלל החטאים של אנשים עצמם, ולא בגלל חטא אדם וחווה. לא כתוב בני אדם, אלא בני אנוש.
-          ז"א, האנשים בדור של נח, כן היו מודעים על החטאים שלהם, גם עצם החטאים וגם שהם עושים אותם. יכול להיות שהרעיון הוא, שנח יהיה מן דוגמה אישית על התנהגות מתאימה לפני הקב"ה, ויסחוב אחריו גם את שאר האנושות.
-          גם כן, לפי הפסוק יש ציפייה, תקווה, ויש קשר בין שני הדברים, והם באים ביחד, כפרת החטאים על ידי הקב"ה, ושיפור תנאי המחייה, פרנסה טובה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה