יום שלישי, 28 בפברואר 2017

וַיְהִי-נֹחַ, בֶּן-חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד נֹחַ, אֶת-שֵׁם אֶת-חָם וְאֶת-יָפֶת.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ה לב]  וַיְהִי-נֹחַ, בֶּן-חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד  נֹחַ, אֶת-שֵׁם אֶת-חָם וְאֶת-יָפֶת.
[תרגום אונקלוס] והוה נוח, בר חמיש מאה שנין; ואוליד נוח, ית שם ית חם וית יפת
[תרגום יונתן] וַהֲוָה נחַ בַּר חֲמֵשׁ מְאָה שְׁנִין וְאוֹלִיד נחַ יַת שֵׁם וְיַת חָם וְיַת יָפֶת
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב' פירוש רש"י לפסוק זה:
בֶּן חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה - אמר רבי יודן: מה טעם כל הדורות הולידו למאה שנה וזה לחמש מאות? אמר הקב"האם רשעים הם- יאבדו במים ורע לצדיק זה, ואם צדיקים הםאטריח עליו לעשות תיבות הרבהכבש את מעיינו ולא הוליד עד שהיה בן חמש מאות שנה, כדי שלא יהא יפת, הגדול שבבניוראוי לעונשין לפני המבול דכתיב (ישעיהו סה כ) כִּי הַנַּעַר בֶּן מֵאָה שָׁנָה יָמוּת", וראוי לעונש לעתידוכן לפני מתן תורה:
אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת - והלא יפת הוא הגדול? אלא בתחילה אתה דורש את שֵׁם שהוא צדיק, ונולד כשהוא מהול, ושאברהם יצא ממנו וכולי:
ג' אפשר אולי לשאול, בכול הדורות, נולד רק אחד שממנו ממשיכים. אצל נח, נולדו שלושה.
-          יכול להיות תירוץ, שלושת בני נח מיועדים להמשיך את האנושות כולה. יכול להיות שאחד לא היה מספיק. יכול להיות שהקב"ה אולי חשב שמן שלושה יוצא לפחות אחד, אולי בעיקר בגלל הבחירה החופשית.
-          יכול להיות רמז שרצוי להביא לעולם לפחות שלושה ילדים, כדי להבטיח המשך הדורות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה