יום שלישי, 7 בפברואר 2017

וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו, עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי--נְשֵׁי לֶמֶךְ,

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ד כג]  וַיֹּאמֶר לֶמֶךְ לְנָשָׁיו, עָדָה וְצִלָּה שְׁמַעַן קוֹלִי--נְשֵׁי לֶמֶךְ, הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי:  כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי, וְיֶלֶד לְחַבֻּרָתִי
[תרגום אונקלוס]  ואמר למך לנשוהי, עדה וצילה שמעא קלי--נשי  למך, אציתא למימרי:  לא גוברא קטילית דבדיליה אנא סביל חובין לממת, ואף לא עולימא חבילית דבדיליה ישתיצי זרעי
[תרגום יונתן]  וַאֲמַר לֶמֶךְ לִנְשׁוֹי עָדָה וְצִלָה קַבִּילִין קוֹלִי נְשִׁי לֶמֶךְ אַצִיתַן לְמֵימְרִי אֲרוּם לָא גַבְרָא קְטָלִית דְנִתְקַטִלָא תְּחוֹתוֹהִי אוּף לָא עוּלֵימָא חֲבִילִית דִבְגִינֵיהּ יְהוֹבְדוּן זַרְעִי:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 57])
"ויאמר למך לנשיו: עדה וצלה שמען קולי נשי למך האזנה למאמרי: כי לא איש הרגתי, שאהדג תחתיו, ולא בילד חבלתי. שבשבילו יאבד זרעי".
ב' תרגום אונקלוס בעברית (תרגום שלי J ):
"ואמר למך לנשיו, עדה וצילה, שמעו קולי נשי למך, האזינו למאמרי: לא הרגתי איש, שעבורו אני חייב מיתה, ואפילו לא בחור חבלתי שבשבילו ייכרת זרעי."
ג' לעניות דעתי, דבר חשוב שיש לשים לב עליו: חוק דם תחת דם היה כבר קיים בזמן למך, וכנראה לפניו, לפני שנאמר לנח (פרשת נח):
[בראשית ט ו] שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ:  כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת-הָאָדָם.
-          לכן, בזמן למך, כבר הייתה קיימת חברה אנושית מאורגנת, בעלת חוקים, וגם, כנראה, מערכת עקיפת חוקים אלה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה