יום חמישי, 9 בפברואר 2017

זֶה סֵפֶר, תּוֹלְדֹת אָדָם:

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה . 
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ה א] זֶה סֵפֶר, תּוֹלְדֹת אָדָםבְּיוֹם, בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם, בִּדְמוּת אֱלֹהִים, עָשָׂה אֹתוֹ.
[תרגום אונקלוס] דין ספר, תולדת אדם:  ביומא, דברא ה' אדם, בדמות אלוהים, עבד יתיה
[תרגום יונתן] דֵין סֵפֶר יֵיחוּס תּוֹלְדַת אָדָם בְּיוֹמָא דִבְּרָא יְיָ אָדָם בִּדְיוּקְנָא דַיְיָ עֲבִידְתֵּיהּ:
א' לעניות דעתי, התרגומים דומים למקרא.
ב' יש פסוק מפורסם במקרא בִּדְמוּת אֱלֹהִים ובתרגומים בדמות אלוהים או בִּדְיוּקְנָא דַיְיָ .
-          יש המון פירושים והסברים על צמד מילים אלה, מימי התלמוד ועד ימינו, דרך רש"י, רמב"ם, ורמב"ן. לכן, אני לא אכתוב יותר. פשוט, אין טעם! J 
ג' כתוב במקרא זֶה סֵפֶר, תּוֹלְדֹת אָדָם , בתרגום יונתן דֵין סֵפֶר יֵיחוּס תּוֹלְדַת אָדָם שבעברית זה ספר ייחוס תולדות אדם .
-          לפי הכתוב, אפשר אולי להגיד שהתורה זה ספר תולדות האדם, או של האנושות.
אבל, התורה היא ספר תולדות עם ישראל.
לכן, אפשר אולי להגיד שספר תולדות עם ישראל, הוא זהה לספר תולדות האנושות.
-          לעניות דעתי, מעניין מאד שרעיון דומה מופיע אצל ההיסטוריון היהודי שמעון דובנוב. הוא כתב ספר מצוין על ההיסטוריה של עם ישראל, מבריאת העולם ועד מלחמת העולם השני. הספר שלו נקרא "דברי ימי עם עולם".
לפי מיטב זיכרוני, שמעון דובנוב מתרץ את שם הספר על עם עולם, על ידי כך שעם ישראל קיים לעולם ועד, אבל גם שעם ישראל מעורב בכול ההיסטוריה של העולם כולו. לכן, לכתוב היסטוריה של עם ישראל, זה לכתוב את ההיסטוריה של כול העולם.
ד' כתוב במקרא בְּיוֹם, בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם .
-          אפשר אולי להבין שהיסטוריה של אדם, היסטוריה של אנושות, מתחילה עם בריאת האדם. לכן, יכול להיות שכאן התירוץ ששנות העולם נספרות מיום השישי של הבריאה, מיום שבו נברא אדם.
-          ללא אדם, ללא אנושות, העולם הוא לא עולם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה