יום שני, 20 בפברואר 2017

וַיְחִי קֵינָן, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-מַהֲלַלְאֵל, אַרְבָּעִים שָׁנָה, וּשְׁמֹנֶה מֵאוֹת שָׁנָה

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ה יג]  וַיְחִי קֵינָן, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-מַהֲלַלְאֵל, אַרְבָּעִים שָׁנָה, וּשְׁמֹנֶה מֵאוֹת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד בָּנִים, וּבָנוֹת.
[תרגום אונקלוס] וחיא קינן, בתר דאוליד ית מהללאל, תמני מאה וארבעין, שנין; ואוליד בנין, ובנן.
[תרגום יונתן] וַחֲיָא קֵינָן בָּתַר דְאוֹלִיד יַת מַהֲלַלְאֵל תְּמָנֵי מְאָה וְאַרְבְּעִין שְׁנִין וְאוֹלִיד בְּנִין וּבְנָן
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים לתורה.
ב' כתוב במקרא וַיּוֹלֶד בָּנִים, וּבָנוֹת . חשוב לתורה לכתוב בפירוש בָּנִים, וּבָנוֹת .
אפשר לשאול, למה לא בנות, ובנים? למה בנים ראשונים?
-          יכול להיות שחייבים להיזכר שכמעט כול החיים של האנושות, כ-5,600 שנים מתוך 5,700 , היו חיים של מלחמות, הישרדות קשה תוך רעב, מחלות, שודדים, וגזלנים. גם בימינו, מציאות זאת היא אולי ברוב השטח של התבל, ועבור רוב האוכלוסייה של כדור הארץ.  יש אזורים מסוימים, אירופה, צפון אמריקה, ועוד כמה אזורים בעולם, שבהם החיים יחסית בטוחים, לנשים ולגברים כאחד. אבל גם זה, יחסים זמן קצר מאד בעבר מימינו, אולי 100 שנים האחרונות. חייבים להיזכר שמלחמת העולם השנייה הייתה לפני כשמונים שנים, וגם עלינו להיזכר מה קורה היום בסוריה, שכינתנו הצפונית.
-          לכן, זה לא פלא או פעולה מכוונת נגד הנשים, אלא גזירת המציאות, שהגברים היו בחזית, בראשית החיים במשפחה וגם יותר מזה, בהנהגה הציבורית. הגברים היו חיילים, עובדי אדמה, רועים, היו שומרים על משפחותיהם, וגם היו מביאים הביתה אוכל לשרוד, לפעמים ממרחקים.
-          חייבים גם להגיד, זה היה הכלל. אבל, כמו שלכול כלל יש גם יוצא מן הכלל, גם לכלל ההנהגה הגברית היו יוצאי מן הכלל, למשל דבורה הנביאה.
ג' הלוואי והקב"ה ייתן ויהיה שלום, שגשוג, חיים בטוחים, בריאות, ועוד פעם שלום בעם ישראל, ובעולם כולו!
וכול הבריות, יוציאו ייעודם מן הכוח אל הפועל, כול אחד לפי יכולתו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה