יום חמישי, 2 בפברואר 2017

וַתֵּלֶד עָדָה, אֶת-יָבָל

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת בראשית:
[בראשית ד כ]  וַתֵּלֶד עָדָה, אֶת-יָבָל:  הוּא הָיָה--אֲבִי, יֹשֵׁב אֹהֶל וּמִקְנֶה
[תרגום אונקלוס]  וילידת עדה, ית יבל:  הוא הוה--ריבהון, דיתבי משכנין ומרי בעיר
[תרגום יונתן] וִילֵידַת עָדָה יַת יָבָל הוּא הֲוָה רַב בְּהוֹן דְכָל יַתְבֵי מַשְׁכְּנִין וּמָארֵי בְּעִיר:
א' לעניות דעתי, התרגומים דומים למקרא.
ב' פירוש רש"י:
אבי יושב אהל ומקנה - הוא היה הראשון לרועי בהמות במדברות, ויושב אהלים חֹדש כאן וחֹדש כאן בשביל מרעה צאנו, וכשכלה המרעה במקום הזה הולך ותוקע אוהלו במקום אחר.
-          רש"י מפרש הוא היה הראשון לרועי בהמות . אפשר אולי לשאול למה, הרי הבל היה הראשון שהיה רועה צאן.
יכול להיות תירוץ, יכול להיות שיבל היה הראשון רועה צאן שגם לימד את האחרים איך לעבוד במקצוע זה.
-          לכן, יש אולי רמז למה שאמרו חז"ל בפרקי אבות:
[פרקי אבות ג ה] רבי ישמעאל אומר: הלומד תורה על מנת ללמד, מספיקין בידו ללמוד וללמד. והלומד על מנת לעשות, מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.
לכן, אין זכור ראשונים בדבר אלא אם גם מפרסמים את הדבר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה