יום שלישי, 26 במרץ 2019

פירוש התורה - וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-מַטֵּהוּ, עַל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיהוָה נִהַג רוּחַ-קָדִים בָּאָרֶץ, כָּל-הַיּוֹם הַהוּא וְכָל-הַלָּיְלָה; הַבֹּקֶר הָיָה--וְרוּחַ הַקָּדִים, נָשָׂא אֶת-הָאַרְבֶּה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת בא:
[שמות י יג] וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת-מַטֵּהוּ, עַל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיהוָה נִהַג רוּחַ-קָדִים בָּאָרֶץ, כָּל-הַיּוֹם הַהוּא וְכָל-הַלָּיְלָה; הַבֹּקֶר הָיָה--וְרוּחַ הַקָּדִים, נָשָׂא אֶת-הָאַרְבֶּה.
[תרגום אונקלוס] וַאֲרֵים מֹשֶׁה יָת חֻטְרֵיהּ, עַל אַרְעָא דְּמִצְרַיִם, וַייָ דַּבַּר רוּחַ קִדּוּמָא בְּאַרְעָא, כָּל יוֹמָא הַהוּא וְכָל לֵילְיָא; צַפְרָא הֲוָה--וְרוּחַ קִדּוּמָא, נְטַל יָת גּוֹבָא.
[תרגום יונתן] וַאֲרֵים משֶׁה יַת חוּטְרֵיהּ עַל אַרְעָא דְמִצְרָיִם וַיְיָ דְבַר רוּחַ קִידוּמָא בְּאַרְעָא כָּל יוֹמָא הַהוּא וְכָל לֵילְיָא צַפְרָא הֲוָה וְרוּחַ קִידוּמָא נָטַל יַת גּוֹבָא:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' יש אולי במכות אלה שהקב"ה מכה בהן את מצרים, רמז מעניין ועמוק: מתחילים עם דברים שמפריעים, דברים לא נעימים, דברים שמקשים על החיים, אבל לא מכות של מחלות, מגפות, ומוות ישירות. בתחילה, הקב"ה מכה במים, מכה באוכל, מכה בשגרת החיים. רק אחרי זה, הקב"ה מכה באנשים ישירות, וממית את המצריים.
גם מעניין מאד, שפרעה והמצריים לא מבינים את רצון הקב"ה, ולא עושים רצונו, אלא רק כאשר הקב"ה מכה בהם ממש, רק כאשר הקב"ה הורג אותם.
וכמו אז, גם בימינו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה