יום ראשון, 17 במרץ 2019

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, יְהִי כֵן יְהוָה עִמָּכֶם, כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; רְאוּ, כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת בא:
[שמות י י] וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, יְהִי כֵן יְהוָה עִמָּכֶם, כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; רְאוּ, כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר לְהוֹן, יְהֵי כֵּין מֵימְרָא דַּייָ בְּסַעְדְּכוֹן, כַּד אֲשַׁלַּח יָתְכוֹן, וְיָת טַפְלְכוֹן; חֲזוֹ, אֲרֵי בִּישָׁא אַתּוּן סְבִירִין לְמֶעֱבַד לֵית קֳבֵיל אַפֵּיכוֹן לְאִסְתְּחָרָא.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר לְהוֹן יְהִי כְדֵין מֵימְרָא דַיְיָ בְּסַעַדְכוֹן כְּמָא דְאֶפְטוֹר יַתְכוֹן וְיַת טַפְלְכוֹן חָמוּן אֲרוּם לְתַקָּלָא בִּישָׁא הִיא לְכוֹן לִקְבֵיל אַפֵּיכוֹן בְּאוֹרְחֲכוֹן דִּתְהַלְכוֹן עַד זְמַן דִּי תִמְטוּן לְבֵית אֲתַר מַשְׁרוּיֵיכוֹן:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 100]):
"ויאמר אליהם: יהי כן מאמר ה׳ בעזרתכם כמו שאשלח אתכם ואת טפכם, ראו, כי לתקלה רעה היא לכם נגד פניכם, בדרך שלכם אשר תלכון, עד עת אשר תגיעו לבית מקום חנייתכם, (הוא ארץ ישראל)."
-          רש"י מפרש באופן דומה:
ראו כי רעה נגד פניכם - כתרגומו ומדרש אגדה שמעתי כוכב אחד יש ששמו רעה אמר להם פרעה רואה אני באיצטגנינות שלי אותו כוכב עולה לקראתכם במדבר והוא סימן דם והריגה וכשחטאו ישראל בעגל ובקש הקב"ה להרגם אמר משה בתפלתו (שמות לב) למה יאמרו מצרים לאמר ברעה הוציאם זו היא שאמר להם ראו כי רעה נגד פניכם מיד וינחם ה' על הרעה והפך את הדם לדם מילה שמל יהושוע אותם וזהו שנאמר (יהושע ה) היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם שהיו אומרים לכם דם אנו רואין עליכם במדבר
-          לפי התרגומים, וגם לפי פירוש רש"י, פרעה ראה דברים רעים לפני בני ישראל בדרכם אל ארץ
ישראל. לכן, פרעה לא רצה לשלוח את בני ישראל ממצרים. אפשר אולי לשאול: האם פרעה הפך לאוהב ישראל, האם פרעה דואג לבני ישראל ורוצה רק בטובתם?
תירוץ ראשון, פרעה אמר דברים אלה רק כדי להפחיד את בני ישראל, מן מלחמה פסיכולוגית, ללא שום ראית העתיד או נבואה. אחרת, יש עוד שאלה: למה פרעה רדף אחרי בני ישראל כאשר אלה יצאו ממצרים, אם בכול מקרה יאצרו בדרך ואולי יחזרו למצרים מרצונם החופשי, בגלל הקשיים הגדולים שבדרך?
תירוץ שני, אולי הייתה באמת נבואה של פרעה, כאשר ה' שם מילים אלה בפיו. יכול להיות שה' רצה לבדוק, לסנן, מי אלה מבני ישראל שיצאו לדרך אפילו אחרי הדברים המפחידים של פרעה. יכול להיות שבגלל מילים אלה יצאו ממצרים רק חמישית מבני ישראל:
[שמות יג יח] וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת-הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר, יַם-סוּף; וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
וכמו אז, גם בימינו! לא כול היהודים עולים לארץ ישראל בגלל ההפחדה שבדברי אומות העולם, על הקשיים, המלחמות, שבארץ ישראל. וכמו אז, גם בימינו, הקב"ה הופך את הנבואה הקשה לבשורה טובה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה