יום שלישי, 11 בפברואר 2020

פירוש התורה - וַיִּשְׁמַע הָעָם, אֶת-הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה--וַיִּתְאַבָּלוּ; וְלֹא-שָׁתוּ אִישׁ עֶדְיוֹ, עָלָיו.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת כי תשא:
[שמות לג ד] וַיִּשְׁמַע הָעָם, אֶת-הַדָּבָר הָרָע הַזֶּה--וַיִּתְאַבָּלוּ; וְלֹא-שָׁתוּ אִישׁ עֶדְיוֹ, עָלָיו.
[תרגום אונקלוס] וּשְׁמַע עַמָּא, יָת פִּתְגָמָא בִּישָׁא הָדֵין--וְאִתְאַבַּלוּ; וְלָא שַׁוּוֹ גְּבַר תִּקּוּן זֵינֵיהּ, עֲלוֹהִי
[תרגום יונתן]  וּשְׁמַע עַמָּא יַת פִּתְגָּמָא בִּישָׁא הָדֵין וְאִתְאַבָּלוּ וְלָא שַׁוִּיוּ גְבַר יַת תִּיקוּן זֵינֵיהּ דְּאִתְיַהַב לְהוֹן בְּסִינַי דְבֵיהּ שְׁמָא רַבָּא וְקַדִּישָׁא חָקִיק וּמְפָרַשׁ עֲלוֹי:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 398]):
"וישמע העם את הדבר הרע הזה, (שהקב״ה יסלק שכינתו והשגחתו מביניהם, ותהיה ההשגחה מושפעת עליהם רק על ידי אמצעי, הוא המלאך שישלח לפניהם), ויתאבלו, ולא שתו (לא שמו) איש את תיקון זיינו, אשר ניתן להם בסיני, אשר בו השם הגדול והקדוש חרות ומפורש."
-          מעניין ויפה מה כתוב באותו הספר:
"ובפשטות י״ל: שאלו היו הכלי זיין נגד המלאך המוות, שאחר מתן תורה הייתה חירות ממלה״מ, ע״י שפסקו זוהמתן, ולא יהיה לו שום שליטה עליהם עד שעבדו את העגל. וע״ז כתב האזנים לתורה כאן, וז״ל: ויתאבלו, ומאז התחדשה האבלות, שנפסקה עם מעמד הר סיני, והתחדשה עם עשיית העגל. וכדרשת חז״ל (ע״ז ג): עה״פ (תהלים פב ו) ״אני אמרתי - בשעת מתן תורה- ״אלהים אתם.. .אכן כאדם תמותון״, ועיין זוה״ק בפרשה זו, עכ״ל."
-          רש"י מפרש:
הדבר הרע - שאין השכינה שורה ומהלכת עמם
-          יש אולי מחלוקת על מה התאבלו בני ישראל: לפי רש"י, הם התאבלו על שהקב"ה לא מלווה אותם באופן אישי, אלא על ידי
מלאך בשמו. הדעה השנייה, לפי הציטוט הקודם בספר ([שרת"י במדינות – שמות דף 398]), בני ישראל התאבלו בגלל שמלאך המוות חזר לשלוט עליהם, אחרי חטא עגל הזהב. יכול להיות שאין התנגדות או סתירה בין הדברים. יכול להיות שכאשר ואיפה הקב"ה מסתיר את פניו, מלאך המוות שולט ללא מעצורים. לכן, בני ישראל התאבלו על זה שהקב"ה אינו אתם באופן ישיר, כאשר ידעו שבעקבות זה, יבוא מלאך המוות.
לכן, יכול להיות שדרך טובה להרחיק את מלאך המוות, זה להתקרב כמה שיותר אל הקב"ה. יכול להיות שיש גם הוכחה מדעית: לפי הסקרים שנעשו במדינת ישראל, אורך החיים של תושבי בני ברק, רובם חרדים, ארוך יותר בכמה שנים מאשר אורך החיים של תושבים בערים הקרובים אליהם, כמו תל אביב ורמת גן. וזה, אפילו שרמת החיים של תושבי בני ברק הרבה יותר נמוכה מאשר רמת החיים של תושבי תל אביב או רמת גן. זאת אולי הוכחה שהתקרבות אל הקב"ה מרחיקה את מלאך המוות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה