יום שני, 17 בפברואר 2020

פירוש התורה - וּבַמֶּה יִוָּדַע אֵפוֹא, כִּי-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲנִי וְעַמֶּךָ--הֲלוֹא, בְּלֶכְתְּךָ עִמָּנוּ; וְנִפְלִינוּ, אֲנִי וְעַמְּךָ, מִכָּל-הָעָם, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים


כתוב בספר שמות, פרשת כי תשא:
[שמות לג טז] וּבַמֶּה יִוָּדַע אֵפוֹא, כִּי-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אֲנִי וְעַמֶּךָ--הֲלוֹא, בְּלֶכְתְּךָ עִמָּנוּ; וְנִפְלִינוּ, אֲנִי וְעַמְּךָ, מִכָּל-הָעָם, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה
[תרגום אונקלוס] וּבְמָא יִתְיְדַע הָכָא, אֲרֵי אַשְׁכַּחִית רַחֲמִין קֳדָמָךְ אֲנָא וְעַמָּךְ--הֲלָא, בִּמְהָךְ שְׁכִינְתָךְ עִמַּנָא; וְיִתְעַבְדָן לַנָא פְּרִישָׁן, לִי וּלְעַמָּךְ, מְשֻׁנַּי מִכָּל עַמָּא, דְּעַל אַפֵּי אַרְעָא.
[תרגום יונתן] וּבְמָה יִתְיְדַע כְּדוּן אֲרוּם אַשְׁכָּחִית רַחֲמִין קֳדָמָךְ אֲנָא וְעַמָּךְ אֱלָהֵן בְּמַלָלוּת שְׁכִינְתָּךְ עִמָּן וְיִתְעַבְדָן לָנָא פְּרִישָׁן בְּסַלְקוּתָךְ רוּחַ נְבוּאָה מֵיעִילַוֵי אוּמַיָא וּתְהֵי מִתְמַלֵּיל בְּרוּחַ קוּדְשָׁא לִי וּלְעַמָּךְ מִן בִּגְלַל דְּנֵיהֵי מְשַׁנְיֵי מִכָּל עַמְמַיָא דְעַל אַנְפֵּי אַרְעָא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 404]):
" ובמה יודע עתה כי מצאתי חן בעיניך אני ועמך, הלא רק בנסיעת שכינתך עמנו, ויעשו לנו נפלאות כאשר תסלק רוח נבואה מעל האומות ,ותהיה מדבר ברוח הקודש (רק) אלי ואל עמך, בשביל אשר נהיה בגלל זה משונים מכל העמים אשר על פני האדמה, ומופרשים מהם."
-          תרגום יונתן, אפילו שדומה למקרא במשמעו, מביא שאלה: כתוב בתרגום יונתן וְיִתְעַבְדָן לָנָא פְּרִישָׁן בְּסַלְקוּתָךְ רוּחַ נְבוּאָה
מֵיעִילַוֵי אוּמַיָא שבעברית  ויעשו לנו נפלאות כאשר תסלק רוח נבואה מעל האומות.
אבל, הקב"ה מדבר בנבואה עם בלעם (ספר במדבר, פרשת בלק). בלעם לא רק מברך את עם ישראל, אלא מתנבא על עם ישראל. אין לי תירוץ! אבל, שאלתי תלמיד חכם, והוא אמר לי שמדובר על דורות הבאים. בלעם היה באותו דור עם משה רבינו ע"ה. אבל, בדורות הבאים, אחרי הדור של משה רבינו, כבר אין יותר נביאים באומות העולם.
לפי המסורת, גם התרגומים לארמית, תרגום אונקלוס, ותרגום יונתן, מקורם בהר סיני, בדומה לתורה עצמה. לכן, התרגומים ניתנו גם ברוח הקודש. להסבר ולפירוש של תרגום יונתן לפסוק זה יש חשיבות עצומה: זה אומר שכול אחד שניקרא נביא באומות העולם, הוא בהגדרה נביא שקר! ז"א, לעניות דעתי, בהתאם לתרגום יונתן לפסוק זה, כול נביאי הנוכרים הם נביאי שקר. וזה לא משנה מתי הם חיו, לפני אלפיים שנים, או לפני אלף וחמש מאות שנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה