יום שבת, 19 במרץ 2016

מִן-הַתֹּרִים, אוֹ מִן-בְּנֵי הַיּוֹנָה

בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בספר ויקרא פרשת ויקרא:
[ויקרא א יד] וְאִם מִן-הָעוֹף עֹלָה קָרְבָּנוֹ, לַיהוָה:  וְהִקְרִיב מִן-הַתֹּרִים, אוֹ מִן-בְּנֵי הַיּוֹנָה--אֶת-קָרְבָּנוֹ
[תרגום אונקלוס] וְאִם מִן עוֹפָא עֲלָתָא קֻרְבָּנֵיהּ, קֳדָם יְיָ:  וִיקָרֵיב מִן שַׁפְנִינַיָּא, אוֹ מִן בְּנֵי יוֹנָה--יָת קֻרְבָּנֵיהּ.
[תרגום יונתן] וְאִם מִן עוֹפָא עֲלָתָא קוּרְבָּנֵיהּ קֳדָם יְיָ וִיקָרֵב מִן שַׁפְנִינַיָא אוֹ מִן בְּנֵי יוֹנַיָא יַת קוּרְבָּנֵיהּ בְּרַם שַׁפְנִינַיָא יַקְרִיב מִן רַבְרְבִין וּבְנֵי יוֹנַיָא מִן גוֹזְלִין
א' מדובר על שני ציפורים דומים, מאותה משפחה, רק התור הוא ציפור בר, ויונה ציפור בית.
שם עברי: תור מצוי    שם באנגלית: Turtle Dove    שם מדעי: Streptopelia turtur
שם נרדף במקורות: תור, תורין
שם עברי: יונת הבית   שם באנגלית: Domestic pigeon    שם מדעי: Columba livia domestica
שם נרדף במקורות: תסיל
ב' תרגום יונתן מוסיף ומפרש את המקרא: בְּרַם שַׁפְנִינַיָא יַקְרִיב מִן רַבְרְבִין וּבְנֵי יוֹנַיָא מִן גוֹזְלִין , ז"א, בעברית עכשווית אבל יקריב מן התורים מבוגרים ומן בני יונה גוזלים.
פרוש דומה מופיע גם אצל רש"י:
תוריםגדולים  (ש) ולא קטניםבני יונה.קטנים ולא גדולים:
וגם אצל רמב"ן:
{יד} מן התורים או מן בני היונה. כי הטעם בהקרבת גדולי התורים ואפרוחי היונים כי הוא הטוב שבהם.
ג' יכול להיות שאפשר להביא עוד תירוץ כטעם המצווה, לפי העיקרון הכול לטובה! הקב"ה מצווה דברים שהיהודי יכול לעמוד בהם.
התור הוא ציפור בר. קשה למצוא את הקן והגוזלים שלו. יותר קל לתפוס אותו חי ושלם על ידי מלכודות. לכן, הקב"ה מצווה להקריב תורים בוגרים.
לעומת זאת, היונה ציפור בית. בקלי קלות אפשר לקחת את הגוזל שלו חי ושלם. בדרך כלל, עניים מקריבים תורים או בני יונה. גוזל של בני יונה הוא הזול ביותר. לכן, זה מה שהקב"ה מצווה אותנו.
ד' יכול להיות שאפשר לראות את צורת הציווי גם מהמקרא: מִן-הַתֹּרִים, אוֹ מִן-בְּנֵי הַיּוֹנָה-
למה לא כתוב גם על תורים בני תורים? מפני שתורים הם מבוגרים.
לעומת זאת, על היונים כתוב בני יונים, ז"א, מן היונים גוזלים.
ה' שמח אני מאד שאותו תירוץ מופיע גם ב- ויקרא - שפתי חכמים:
ש דאם לא כן היה לו לכתוב בני תורים כמו שכתוב בני יונה שהם דוקא קטנים אלא כו' ולמדין מבני יונה שאין לו אלא הכשר אחד דוקא קטנים שהרי כתיב בני אף תורים אין לו אלא הכשר אחד וקטנים אי אפשר כדפרישית לעיל אם כן ודאי דוקא גדולים הוא:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה