יום רביעי, 2 במרץ 2016

קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹהִים

בס"ד
דברים חיים רחמים
כתוב בספר שמות, פרשת כי תשא:
[שמות לב א] וַיַּרְא הָעָם, כִּי-בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן-הָהָר; וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל-אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה-לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ--כִּי-זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לֹא יָדַעְנוּ מֶה-הָיָה לוֹ.
[תרגום אונקלוס] וַחֲזָא עַמָּא, אֲרֵי אוֹחַר מֹשֶׁה לְמֵיחַת מִן טוּרָא; וְאִתְכְּנֵישׁ עַמָּא עַל אַהֲרוֹן, וַאֲמַרוּ לֵיהּ קוּם עֲבֵיד לַנָא דַּחְלָן דִּיהָכוּן קֳדָמַנָא--אֲרֵי דֵּין מֹשֶׁה גֻּבְרָא דְּאַסְּקַנָא מֵאַרְעָא דְּמִצְרַיִם, לָא יְדַעְנָא מָא הֲוָה לֵיהּ.
[תרגום יונתן] וַחֲמָא עַמָּא אֲרוּם אִשְׁתְּהֵי משֶׁה לְמֵיחוּת מִן טַוְורָא וְאִתְכְּנֵישׁ עַמָּא עַל אַהֲרן כַּד חֲמוּן דְּעָבַר זִימְנָא דְקָבַע לְהוֹן וַאֲזַל סַטָנָא וְאַטְעִינוּן וְהָדַר לִבְּהוֹן זְחוֹחִין וַאֲמַרוּ לֵיהּ קוּם עִיבַד לָנָא דַחֲלַן דִּי טַיְילִן קָדָמָנָא אֲרוּם דֵּין משֶׁה גַבְרָא דְאַסְקָנָא מֵאַרְעָא דְמִצְרַיִם אִשְׁתַּלְהַב בְּטַוְורָא דְאֵשָׁא מְצַלְהֲבָא מִן קֳדָם יְיָ לָא אִשְׁתְּמוֹדְעָנָא מַה הֲוָה לֵיהּ בְּסֵיפֵיהּ:
א' יש תוספת בתרגום יונתן, מול המקרא ומול תרגום אונקלוס: וַאֲזַל סַטָנָא וְאַטְעִינוּן וְהָדַר לִבְּהוֹן זְחוֹחִין , שבעברית עכשווית הלך הסטן והטעה אותם. לכן, חזר לבם להיות גַּאֲוְתָּן, מִתְנַשֵּׁא, ושַׁחְצָן.
ב' פסוק זה בתרגום יונתן יכול לרמז כמה דברים:
-          עם ישראל או הערב רב לא חטאו ממש מרצונם נגד הקב"ה, אלא הסטן התערב והטעה אותם.
-          אפשר אולי לשאול, מי הסטן? לפי ספר איוב, הסטן הוא מלך הקב"ה. אפשר אולי לשאול,האם הקב"ה שלח את המלאך שלו, הסטן, כדי להטעות את עם ישראל? לי אישית, אני לא יכול לקבל תענה זאת.
לכן, אפשר אולי לזהות את הסטן עם היצר הרע שבאדם. לעניות דעתי, זה תירוץ שכן מתקבל על הדעת.

-          ברגע שלב האדם נעשה מתנשא, מלא גאווה, וגם שחצן, כפי שיונתן כותב, האדם מאבד את הקשר עם הקב"ה. חז"ל אמרו עבירה גוררת עבירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה