יום ראשון, 10 בנובמבר 2019

פירוש התורה - נוח – מחשבות על נוח


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים



נוח – מחשבות על נוח
שמעתי בשיעור בבית הכנסת, שנוח היה צדיק, אבל בדרגה הרבה יותר נמוכה מאשר אברהם אבינו, עליהם השלום. סיבה אחת, אברהם אבינו עשה 'נפשות הרבה', ז"א, הביא הרבה אנשים, ושרה אשתו הביאה הרבה נשים, להאמין באל אחד. לעומת זאת, נוח לא הביא אף אחד, אפילו שבנה את התיבה 120 שנים. התירוץ לאי-ההצלחה של נוח הוא, נוח לא האמין אמונה שלמה באל אחד, לעומת אברהם אבינו שכן האמין באמונה שלמה באל אחד.
יכול להיות גם מבט אחר: על אברהם אבינו נאמר בתורה שעשה ברית מילה לכול העבדים שלו. גם כן, אברהם אבינו האריח באוכל ושתיה את עוברי הדרך, אבל חייב אותם להודות להקב"ה. אברהם אבינו עשה נפש רב, אבל יכול להיות שאלה היו העבדים והשפחות שלו, של ביתו. לכן, יכול להיות שכול הנפשות אלה הם או עבדים, או אנשים עניים שביקשו אוכל ומקום לינה. יכול להיות שהמצב היה דומה למה שקורה בימינו, כאשר מהגרים בלתי חוקים נכנסים לישראל, ומוכנים להילחם בצה"ל, מוכנים לעשות הכול כדי להישאר בישראל וליהנות מהחיים הטובים שבישראל.
לעומת זאת, יכול להיות שנוח היה עני, ללא עבדים ושפחות. עובדה שרק הוא עבד בבניית התיבה, ורק הוא ומשפחתו הקרובה נכנסו לתיבה. מתקבל על הדעת, שאם לנוח היו עבדים ושפחות, היה משאיר אותם, את אנשי ביתו, למות במבול? לעניות דעתי, לא! עוד יותר, נוח עמד לבד, בזמן בנית התיבה, 120 שנים, לבד נגד כול העולם כולו! זה דבר לא קל בכלל, זה דבר שדורש הקרבה עצמית, לעמוד ולהתמיד בבניית התיבה, כאשר כול השכנים, הקרובים, החברים, לועגים לך וחושבים שנוח בטח השתגע. זאת עמידה והתמדה שאני אישית לא מבין איך נוח היה יכול לעשות זאת, ולא יום, ולא חודש, ולא שנה, אלא 120 שנים!
בלי ספק, גם נוח וגם אברהם אבינו היו צדיקי הדור, כול אחד בדור שלו. לעניות דעתי, קשה ביותר, אם לא בלתי אפשרי להשוות בין שני הצדיקים, מי גדול יותר, ומי מאמין יותר, בהקב"ה. ועוד במרחק של עשרה דורות בין זה לבין זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה