יום רביעי, 24 בפברואר 2021

פירוש התורה - [במדבר א לב] לִבְנֵי יוֹסֵף לִבְנֵי אֶפְרַיִם תּוֹלְדֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמֹת מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כֹּל יֹצֵא צָבָא.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

 כתוב בספר במדבר, פרשת במדבר:

[במדבר א לב] לִבְנֵי יוֹסֵף לִבְנֵי אֶפְרַיִם תּוֹלְדֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם בְּמִסְפַּר שֵׁמֹת מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כֹּל יֹצֵא צָבָא.

[תרגום אונקלוס] לִבְנֵי יוֹסֵף לִבְנֵי אֶפְרַיִם תּוֹלְדָתְהוֹן לְזַרְעֲיָתְהוֹן לְבֵית אֲבָהָתְהוֹן בְּמִנְיַן שְׁמָהָן מִבַּר עֶשְׂרִין שְׁנִין וּלְעֵילָא כֹּל נָפֵיק חֵילָא׃

[תרגום יונתן] לִבְנוֹי דְיוֹסֵף לִבְנוֹי דְאֶפְרַיִם יִחוּסֵיהוֹן לִגְנִיסַתְהוֹן לְבֵית אַבְהַתְהוֹן בְּמִנְיַן שְׁמָהָן לְגוּלְגְלַתְהוֹן כָּל דְכוּרָא מִבַּר עַשְרִין שְׁנִין וּלְעֵילָא כָּל נָפִיק חֵילָא:

א' תרגומים דומים למקרא.

-        גם בפסוק זה, תרגום יונתן מוסיף לְגוּלְגְלַתְהוֹן. מילה זאת צמופיעה גם במקרא, אבל רק בפסוקים שמדברים על שבט ראובן,

ושבט משיון. לעומת זה, מילה זאת לְגוּלְגְלַתְהוֹן מופיעה בתרגום יונתן בקשר לכול השבטים.

דיברתי עם רב תלמיד חכם ושאלתי אותו, מה פשר הדבר? כבוד הרב הסביר לי: על הדבר שכתוב רק בקשר לשני שבטים, ובקשר לשבטים אחרים לא, זה מוסבר על ידי "שלוש עשרה מידות שבהן מוסברת התורה". אם כתוב על שני שבטים, תלמידים חכמים מבינים שזה נכון לגבי כול השבטים. אמרתי לכבוד הרב, אבל כאשר ראשי השבטים מביאים תרומה למשקן הקודש, כותבים אותם הדברים לגבי כול ראשי השבטים. כבוד הרב הסביר לי ששם כתוב אצל כולם כדי לרמז שיש הבדלים בין השבטים מבחינה רוחנית. לכן, יכול להיות שאם היה כתוב בתורה אותו דבר בקשר לכול השבטים, ההבנה ופירוש הדבר היה אולי אחר. תרגום יונתן מוסיף כדי להסביר את המקרא, כדי לעזור בהבנת התורה.  

דיברתי גם עם עוד רב, תלמיד חכם, אם יכול להיות שיש טעות סופר בכתיבת התורה. התשובה הייתה מוחלטת, לא!

אני מודה וברוך הקב"ה שעזר לי להבין קושיא זאת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה