יום ראשון, 28 בפברואר 2021

פירוש התורה - [במדבר א נא] וּבִנְסֹעַ הַמִּשְׁכָּן יוֹרִידוּ אֹתוֹ הַלְוִיִּם וּבַחֲנֹת הַמִּשְׁכָּן יָקִימוּ אֹתוֹ הַלְוִיִּם וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

כתוב בספר במדבר, פרשת במדבר:

[במדבר א נא] וּבִנְסֹעַ הַמִּשְׁכָּן יוֹרִידוּ אֹתוֹ הַלְוִיִּם וּבַחֲנֹת הַמִּשְׁכָּן יָקִימוּ אֹתוֹ הַלְוִיִּם וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת.

[תרגום אונקלוס] וּבְמִטַּל מַשְׁכְּנָא יְפָרְקוּן יָתֵיהּ לֵיוָאֵי וּבְמִשְׁרֵי מַשְׁכְּנָא יְקִימוּן יָתֵיהּ לֵיוָאֵי וְחִילוֹנַי דְּיִקְרַב יִתְקְטִיל׃

[תרגום יונתן] וּבְמֵיטַל מַשְׁכְּנָא יִפְרְקוּן יָתֵיהּ לֵיוָאֵי וּבְמֵישְׁרֵי מַשְׁכְּנָא יְקִימוּן יָתֵיהּ לֵיוָאֵי וְחִילוֹנַי דְיִקְרַב יִתְקְטֵיל בְּאֵישָׁא מְצַלְהֲבָא מִן קֳדָם יְיָ:

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – במדבר דף 20]):

"ובנסוע המשכן יפרקו אותו הלווים, ובחנות המשכן יקימו אותו הלווים, והזר הקרב ייהרג באש צולבת מאת ה׳."

-        כתוב במקרא וְהַזָּר, וכתוב בתרגומים וְחִילוֹנַי. ז"א, בשפת התרגומים, אונקלוס, וגם יונתן, חִילוֹנַי זה יהודי, בן ישראל, מי שלא

לווי. לכן, יש להיזהר בימינו, כאשר המובן של מילה וְחִילוֹנַי שונה, היום המובן שלה לא דתי. לעניות דעתי, בתקופה המקראית, בתקופת התרגומים, לא היו יהודים, בני ישראל לא דתיים.

-        תרגום יונתן מוסיף דְיִקְרַב יִתְקְטֵיל בְּאֵישָׁא מְצַלְהֲבָא מִן קֳדָם יְיָ שבעברית הקרב ייהרג באש צולבת מאת ה׳.

יכול להיות שתרגום יונתן עושה קשר למקרה נדב ואביהו, בני אהרון, הכהן הגדול? יכול להיות מאד שכן, כאשר ידוע שרבי יונתן בן עוזיאל ע"ה כן עושה קשרים בין תקופות שונות בתורה, ואפילו במקרא כולה. אם כך, חטא של נדב ואביהו היה שהתקרבו לעבודת ה' יותר מן המותר. השאלה הבאה, למה, למה עשו זאת?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה