יום ראשון, 14 בפברואר 2021

פירוש התורה - [ויקרא כז ה] וְאִם מִבֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים, וְעַד בֶּן-עֶשְׂרִים שָׁנָה--וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר, עֶשְׂרִים שְׁקָלִים; וְלַנְּקֵבָה, עֲשֶׂרֶת שְׁקָלִים.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

  כתוב בספר ויקרא, פרשת בחקתי:

[ויקרא כז ה] וְאִם מִבֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים, וְעַד בֶּן-עֶשְׂרִים שָׁנָה--וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר, עֶשְׂרִים שְׁקָלִים; וְלַנְּקֵבָה, עֲשֶׂרֶת שְׁקָלִים.

[תרגום אונקלוס] וְאִם מִבַּר חֲמֵישׁ שְׁנִין, וְעַד בַּר עַסְרִין שְׁנִין--וִיהֵי פֻּרְסָנֵיהּ דִּדְכוּרָא, עַסְרִין סִלְעִין; וּלְנֻקְבְּתָא, עֲסַר סִלְעִין.

[תרגום יונתן]  וְאִין מִבַּר חֲמֵשׁ שְׁנִין וְעַד בַּר עַשְרִין שְׁנִין וִיהֵי עֲלוֹיֵיהּ דְבִיר דְכַר עַשְרִין סִלְעִין וּלְנוּקְבָא עֲשַר סִלְעִין:

א' תרגומים דומים למקרא.

דְבִיר – The Holy of Holies, in the Temple – קודש הקודשים, בבית המקדש (מילון יאסטרוב)

-        תרגום יונתן מוסיף דְבִיר. יכול להיות שהמילה דְבִיר מתייחסת רק למילה הבאה אחריה, דְבִיר דְכַר, או שהמילה דְבִיר מתייחסת

גם למילה יותר רחוקה וּלְנוּקְבָא. לעניות דעתי, קשה למצוא תירוץ רק למילה דְבִיר דְכַר. יותר מתקבל על הדעת שהמילה דְבִיר מתייחסת גם למילה דְכַר וגם למילה וּלְנוּקְבָא. יכול להיות שתרגום יונתן מפרש שהערך שעליו מדובר, ההוא בקשר לבית המקדש, נדרים או תרומות לבית המקדש, אבל לא, למשל, בחיי יום יום, שערך הזכר יותר גבוה מערך הנקבה. יכול להיות שהזכר משלם יותר מפני שהוא המפרנס העיקרי במשפחה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה