יום שני, 3 ביולי 2017

פירוש התורה - וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה; וַיֹּאמֶר, אֶל-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ, הִנֵּה-נָא יָדַעְתִּי, כִּי אִשָּׁה יְפַת-מַרְאֶה אָתְּ.

בס"ד
DAL 40
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית יב יא]  וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה; וַיֹּאמֶר, אֶל-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ, הִנֵּה-נָא יָדַעְתִּי, כִּי אִשָּׁה יְפַת-מַרְאֶה אָתְּ.
[תרגום אונקלוס] והוה, כד קריב למיעל למצריים; ואמר, לשריי איתתיה, הא כען ידענא, ארי איתתא שפירת חיזו את.
[תרגום יונתן] וַהֲוָה כְּמָא דְקָרֵיב לְמֵיעַל לִתְּחוּם מִצְרַיִם וּמָטוּ לְנַהֲרָא וּגְלִיאוּ בִּשְרֵיהוֹן לְמַעֲבַר וַאֲמַר אַבְרָם לְשָרַי אִנְתָּתֵיהּ הָא עַד כְּדוֹן לָא אִסְתַּכְּלִית בִּבְשָרִיךְ וּכְדוֹן יַדְעִית אֲרוּם אִנְתְּתָא שַׁפִּירַת חֵיזוּ אַנְתְּ:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 119]):
"ויהי כאשר נתקרב להיכנס לגבול מצדים, והגיעו לנהר, וגילו בשרם לעבור (את הנהר), ויאמר אבדם לשרי אשתו: הנה עד עתה לא הסתכלתי (בגילוי) בשרך, ועכשיו אני יודע כי אישה יפת מראה את."
ב' אולי מעניין, שתרגום יונתן נותן הסבר פשוט, טבעי, ומתקבל על הדעת על חלקי פסוק שבמבט ראשון קשה להבנה, איך זה קרה. למשל, איך פתאום אברם ידע על יופייה של שרי אשתו.
ג' יכול להיות כאן רמז וגם לקח חשוב מאד: הסכנה הגדולה ביותר של חסר צניעות או פגיעה בצניעות, בזמן הנסיעות, מעבר ממקום למקום, ועוד יותר ממדינה למדינה, כאשר כול מדינה עם חוקיה, מנהגיה, והרגליה.
וטוב יעשה אדם לחשוב על דברים אלה לפני שאפילו יוצא למסעו, קל וחומר בזמן מסעו.
ד' אפשר אולי לשאול עוד שאלה, אבל אין לי תשובה: לפי תרגום יונתן, אברהם אבינו ראה את שרה ומבין כמה יפה היא. בדרך כלל, המושג של יופי הוא ביחס לדברים דומים, וגם אופנתי. איך ידע אברהם אבינו מה זה יפה, ואיך הוא ידע שלא כול הנשים יפות, או יש נשים יפות יותר ויפות פחות? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה