יום שני, 10 ביולי 2017

פירוש התורה - וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וְלוֹט עִמּוֹ--הַנֶּגְבָּה.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית יג א] וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וְלוֹט עִמּוֹ--הַנֶּגְבָּה.
[תרגום אונקלוס] וסליק אברם ממצריים הוא ואיתתיה וכל דליה, ולוט עימיה--לדרומא.
[תרגום יונתן] וּסְלֵיק אַבְרָם מִמִצְרַיִם הוּא וְאִנְתְּתֵיהּ וְכָל דִילֵיהּ וְלוֹט עִמֵיהּ לְמֵיעַל לְדָרוֹמָא:
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב' אמרו חז"ל, לפעמים התורה כותבת בלשון בני אדם. יכול להיות באן זה כך.
ג' אפשר אולי לשאול שאלה: איפה היה לוט עד עכשיו? ז"א, מאז שלוט יצא עם אברם מחרן, דרך מצרים, ועד יציאתם ממצרים.
אפשר אולי למצוא רמז של שינוי בין יציאת חרן, לבין יציאת מצרים. כתוב בפסוק קודם:
[בראשית יב ד, ה]  ד וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה, וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ, לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ, מֵחָרָן ה וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִיו, וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר-עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן
-          בפסוקים אלה כתוב וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ, לוֹט , וגם אֶת-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִיו, וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ .
לעוצמת זאת, בפסוק שלנו [בראשית יג א] .... הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וְלוֹט עִמּוֹ-
ביציאת חרן, לוט היה ביחד עם שרי, אשת אברם, לפני רכושו של אברם.
לעומת זאת, ביציאת מצרים, לוט היה נפרד משרי, אשת אברם, ואחרי רכושו של אברם.
יש אולי רמז שלוט התחיל כבר אז להיפרד ולהיבדל מאברם. וכפי שנראה בתורה בפסוקים הבאים, יכול להיות שהסיבה לכך האהבה של לוט בממון, ברכוש, בחומריות.
-          יכול להיות שהלקח הוא, השינויים לא נעשים בבת אחת, אלא בזמן, ויש גם סימנים מוקדמים שמעידים על השינוי ההולך ומתפתח.
-          עוד פעם, כמו שקרה עם כנען בן נח, ישמעאל בן אברהם, עשיו בן יעקב, וגם אחרי זה, אבשלום בן דוד, בני עלי הכהן הגדול, האבות לא אחראים ולא משלמים על החטאים של בניהם. זה לא אומר שהאבות לא סובלים מזה, או לא מצטערים מזה, אבל האבות לא אחראים על חטאי הבנים. יכול להיות שהסיבה לכך, עיקרון 'חופש הבחירה' של הבנים.
יכול להיות שאם לא היה כך, האחראיות של האבות על חטאי הבנים, האחראיות הזאת הייתה עוברת עד להקב"ה, וזה לא כך. הסיבה 'חופש הבחירה': הכול בידי שמיים, חוץ מיראת שמיים!
-          יכול להיות שכן אברהם אבינו  דאג ללוט וניסה לחנך אותו למידות טובות, אבל, לא הצליח. יכול להיות שאחד התירוצים, לוט גדל את השנים הראשונות שלו, הילדות, לא אצל אברם, אלא לאביו הרן, שגם הוא לא היה דומה לאברם אחיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה