יום רביעי, 28 באוגוסט 2019

פירוש התורה - וְגֹנֵב אִישׁ וּמְכָרוֹ וְנִמְצָא בְיָדוֹ, מוֹת יוּמָת.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת משפטים:
[שמות כא טז] וְגֹנֵב אִישׁ וּמְכָרוֹ וְנִמְצָא בְיָדוֹ, מוֹת יוּמָת.
[תרגום אונקלוס]  וּדְיִגְנוֹב נַפְשָׁא מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וִיזַבְּנִנֵּיהּ וְיִשְׁתְּכַח בִּידֵיהּ, אִתְקְטָלָא יִתְקְטִיל
[תרגום יונתן] וּדְיִגְנוֹב נֶפֶשׁ מִבְּנֵי יִשְרָאֵל וִיזַבְּנִינֵיהּ וְיִשְׁתַּכַּח בִּרְשׁוּתֵיהּ אִתְקְטָלָא יִתְקְטֵיל בְּשִׁינוּקָא דְסוּדְרָא:
[ירושלמי (קטעים)] וְדִי מְבַזֵּי:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' ירושלמי (קטעים) בעברית:
"ושמבזה (מתבזה)."
מְבַזֵּי (סנהדרין כו ב)   -   מְבַזֶּה
מִבַּזֵּי (בבא בתרא ט א)   -   מִתְבַּזֶּה
-          תרגום אונקלוס ותרגום יונתן מוסיפים וּדְיִגְנוֹב נֶפֶשׁ מִבְּנֵי יִשְרָאֵל שבעברית ויגנוב נפש מבני ישראל.
ירושלמי (קטעים) מוסיף וְדִי מְבַזֵּי: שבעברית ושמבזה או ושמתבזה ?.
-          רש"י מפרש:
וגנב איש ומכרו (מכילתא) למה נאמר לפי שנאמר (דברים כד) כי ימצא איש גונב נפש מאחיו אין לי אלא איש שגנב נפש אישה או טומטום או אנדרוגינוס שגנבו מנין ת"ל וגונב איש ומכרו ולפי שנא' כאן וגונב איש אין לי אלא גונב איש גונב אישה מנין ת"ל (שם) וגונב נפש לכך הוצרכו שניהם מה שחסר זה גלה זה
-          לעניות דעתי, יכולות להיות כאן כמה שאלות, למשל:
וּדְיִגְנוֹב נֶפֶשׁ מִבְּנֵי יִשְרָאֵל – בני ישראל, זה הנגנב או הגנב עצמו, או גם זה וגם זה, ורק במקרה זה יש עונש מוות? מה זה גנב נפש, שטיפת מוח, פעילות מיסיונרית, כת דתית או לא דתית, כנופיות, מפלגות פוליטיות או לא פוליטיות, שימוש בסמים, התמכרות לכול מני הרגלים פחות טובים כולל התמכרות לתרופות ומשככי כאבים, ואולי עוד, אולי גניבת נפש לצורך ? 
וְנִמְצָא בְיָדוֹ, וְיִשְׁתְּכַח בִּידֵיהּ, וְיִשְׁתַּכַּח בִּרְשׁוּתֵיהּ – הכוונה להחזקה בידיים או בשווי, או החזקה רוחנית? הנגנב נמצא בידיים של הגונב בלבד, או גם צד ג' מקבל אותו עונש מוות?
וגם שאלות אחרות.
אני מניח שלפחות חלק מהשאלות האלה נידונו וקיבלו תשובה בגמרא או בספרות תלמידי חכמים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה