יום ראשון, 25 באוגוסט 2019

פירוש התורה - אִם-רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ, אֲשֶׁר-לא (לוֹ) יְעָדָהּ--וְהֶפְדָּהּ: לְעַם נָכְרִי לֹא-יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ, בְּבִגְדוֹ-בָהּ.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת משפטים:
[שמות כא ח] אִם-רָעָה בְּעֵינֵי אֲדֹנֶיהָ, אֲשֶׁר-לא (לוֹ) יְעָדָהּ--וְהֶפְדָּהּ:  לְעַם נָכְרִי לֹא-יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ, בְּבִגְדוֹ-בָהּ
[תרגום אונקלוס] אִם בִּישָׁת בְּעֵינֵי רִבּוֹנַהּ, דִּיקַיְּמַהּ לֵיהּ--וְיִפְרְקִנַּהּ:  לִגְבַר אָחֳרָן לֵית לֵיהּ רְשׁוּ לְזַבּוֹנַהּ, בְּמִשְׁלְטֵיהּ בַּהּ.  
[תרגום יונתן] אִין לָא אַשְׁכַּחַת חִינָא קֳדָם רִבּוֹנָהָא דְּזַבִּין יָתָהּ וְיִפְרוֹק יָתָהּ אָבוּהָא לִגְבַר אוֹחֲרָן לֵית לֵיהּ רְשׁוּ לִזְבּוֹנָהּ חֲלַף דְּמַנִי מָרָהּ רְשׁוּתֵיהּ עֲלָהּ
א' תרגום יונתן בעברית:
אם לא מצאה חן לפני אדונה שקנה אותה, יפדה אותה אביה. לגבר אחר אין לו (לאדונה) רשות למכור אותה, תחת שמונה אדונה בעל רשות עליה."
לעניות דעתי, יש כאן, בפסוק זה, מן חיבור בין מצווה סוציאלית, לבין רגולציה והגבלת זכויות קניין, לטובת הקטינה שנמכרה על ידי אביה כאמה.
מצווה סוציאלית, לדאוג לקטיה שכנראה אביה או אחיה לא יכולים, או לא מסוגלים, או חלשים מדי כדי לעשות. מדובר על חברה שבה ליחיד, ללא עזרה ותמיכה של משפחתו, או שבטו, אין לו סיכוי לשרוד. ובמיוחד שמדובר על קטינה, שהיא הרבה יותר פגיעה מאשר אחיה, הגברים. אדונה חייב לדאוג לה.
ואם לא יכול אף הוא, או לא רוצה, אין לו זכויות קניין בלתי מוגבלות על הקטינה, אלא הוא אמור להחזירה לאביה, אבל לא למכור אותה, כדין עבדים, לגבר אדונים אחרים.
יש כאן אחריות ברורה ומוגדרת, של אדוניה, אביה, והחברה, סביבתה, כולם ביחד, וכול אחד לחוד. ויש להדגיש שכול זה קורה בתקופת שיא של עת העבדות. לעניות דעתי, אין הסבר אחר, אלא תורת ה'!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה