יום ראשון, 25 באוגוסט 2019

פירוש התורה - וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה, וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ--וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם, אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת משפטים:
[שמות כאי ג] וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה, וְהָאֱלֹהִים אִנָּה לְיָדוֹ--וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם, אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה
[תרגום אונקלוס] וּדְלָא כְּמַן לֵיהּ, וּמִן קֳדָם יְיָ אִתְמְסַר לִידֵיהּ--וַאֲשַׁוֵּי לָךְ אֲתַר, דְּיִעְרוֹק לְתַמָּן
[תרגום יונתן] וְדִי לָא אִיזְדַוֵּיג לֵיהּ וּמִן קֳדָם יְיָ אֲרַע עִיקְתֵיהּ לִידוֹי וַאֲזַמֵן לָךְ אֲתַר דְּיַעֲרוֹק לְתַמָּן
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 250]):
"ואדם שלא צידד להתחבר אל המוכה להמציא לו שום צד מיתה ,ומלפני ה׳ קרה צרתו לידו, ואזמין לך מקום אשר ינוס שמה. "
"היינו, שהיה מסובב מה׳ שזה שחייב מיתה ייהרג על ידו של זה שחייב גלות ,כפירש״י. ואולי יפרש ״אנה״ מלשון אנינות וצרה ,
כמו ״בן אוני״, עכ״ל".
רש"י מפרש:
והאלהים אנה לידו - ולמה תצא זאת מלפניו הוא שאמר דוד (ש"א כד) כאשר יאמר משל הקדמוני מרשעים יצא רשע ומשל הקדמוני היא התורה שהיא משל הקב"ה שהוא קדמונו של עולם והיכן אמרה תורה מרשעים יצא רשע והאלהים אנה לידו במה הכתוב מדבר בשני בני אדם אחד הרג שוגג ואחד הרג מזיד ולא היו עדים בדבר שיעידו זה לא נהרג וזה לא גלה והקב"ה מזמנן לפונדק אחד זה שהרג במזיד יושב תחת הסולם וזה שהרג שוגג עולה בסולם ונופל על זה שהרג במזיד והורגו ועדים מעידים עליו ומחייבים אותו לגלות נמצא זה שהרג בשוגג גולה וזה שהרג במזיד נהרג
-          בעת העתיקה לא היו בתי סוהר או בתי כלא כפי שאנו מכירים אותם היום. יכול להיות שעיר המקלט הייתה מן כלא גדול שכול
אחד מן 'האסירים' בה היה דואג לבדו לפרנסתו, שלו, ושל משפחתו. לא הייתה שמירה מיוחדת, כדי שהרוצחים בשוגג לא יברחו מן עיר המקלט. אבל, אם רוצח כזה היה נמצא מחוץ לעיר המקלט, דמו על ראשו, ז"א, גואל הדם היה יכול להרוג אותו ללא עונש של בית דין. כנראה שזה היה מספיק כדי שלא לצאת מעיר המקלט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה