יום רביעי, 27 ביולי 2016

וַיָּשֻׁבוּ, מִתּוּר הָאָרֶץ, מִקֵּץ, אַרְבָּעִים יוֹם

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים

כתוב בספר במדבר, פרשת שלח לך:
[במדבר יג כה] וַיָּשֻׁבוּ, מִתּוּר הָאָרֶץ, מִקֵּץ, אַרְבָּעִים יוֹם.
[תרגום אונקלוס] וְתָבוּ, מִלְּאַלָּלָא אַרְעָא, מִסּוֹף, אַרְבְּעִין יוֹמִין.
[תרגום יונתן] וְתָבוּ מִלְאַלְלָא יַת אַרְעָא בִתְמַנְיָא יוֹמִין בְּיַרְחָא דְאָב מִסוֹף אַרְבְּעִין יוֹמִין:
א' תרגום יונתן מוסיף בִתְמַנְיָא יוֹמִין בְּיַרְחָא דְאָב שבעברית ביום השמיני שבחודש אב .
ב' ביום למחרת, בתשעה באב (ט' באב) נגזר על עם ישראל להישאר במדבר עד ארבעים שנה, לפני שעם ישראל יכנס לארץ ישראל.
לכן, ט' באב הוא יום אבל גם בגלל חטא המרגלים.
ג' מעניין אולי ששמונה אפשר להבין כמו חטא. יכול להיות שהכול היה בהשגחה פרטית של הקב"ה על עם ישראל. יכול להיות שחטא המרגלים נגזר על עם ישראל לא בגלל דיווח המרגלים, אלא לפני שיצאו לטור הארץ. יכול להיות שהסיבה לגזירה היא התנהגות עם ישראל כלפי הקב"ה ומשה רבינו עבדו, על חוסר האמונה של עם ישראל בהקב"ה.
ד' אפשר אולי לשאול, אם המרגלים היו רוצים להוציא דיבה על ארץ ישראל, למה הביאו את הפירות הנפלאים, ענבים, רימונים, ותאנים?
יכול להיות שחטא המרגלים הוא שהם לא רק דיווחו על מה שהם ראו, אלא גם המליצו מה לעשות, שזה היה כבר מעבר לתפקידם, או שנפסלו במילוי תפקידם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה