יום שני, 4 ביולי 2016

החשיבות העצומה של התלמוד בחיי העם היהודי

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
יכול להיות שהבנתי את החשיבות העצומה של התלמוד בחיי העם היהודי, ולמה לימוד הגמרא בעדיפות הראשונה בישיבות ואצל תלמידי חכמים.
הרי, אם צריכים ללמוד את ההלכות, יש "משנה תורה" לרמב"ם, הנותן את רשימת ההלכות המוסכמות על ידי החכמים, יש "שולחן ערוך", ועוד.
אבל, לומדים בראש ובראשונה את התלמוד. יכול להיות כמה תירוצים:
א' התלמוד מביא 'קושיות', מחלוקות, או כמו שאני הייתי קורא 'שיח רב', כמה דעות על נושא אחד. התלמוד מלמד אותנו שאפשר לעשות זאת מבלי לצאת מחוץ לגבולות התורה, או ללכת לאיבוד.
ב' התלמוד נותן את הגמישות וההתאמה הדרושים לחיים האמתיים. כול הדיונים שבתלמוד, הם כלים להישרדות העם היהודי בגלותו הארוכה ביותר.
ג' התלמוד מעלה את האפשרויות הרבות, השונות, והמשונות שבחיים האמתיים, אפילו מצבים לא נעימים, לפעמים מבישים. אבל התלמוד מעלה אותם, ומציע פתרונות בגדרות התורה.
התלמוד מלמד אותנו שהתורה מסוגלת לתת לנו פתרונות למצבים הקשים ביותר, והכול בתוך גדרות התורה.
ד' התלמוד הוא הבסיס והדוגמה לכול ספרות הקודש של שאלות ותשובות, לאורך כול השנים של הגלות הארוכה, ואף עכשיו בימינו אלה.
ה' החיים הם אין-סופיים, וכך מלמד אותנו התלמוד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה