יום שבת, 23 ביולי 2016

חורבן בית המקדש הראשון וחורבן בית המקדש השני

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
חומר למחשבה!
א' כתוב במסכת סנהדרין לז ע"ב:
"אמר רב יהודה בריה דר' חייא מלמד שעשה קין בהבל אחיו חבורות חבורות פציעות פציעות שלא היה יודע מהיכן נשמה יוצאה עד שהגיע לצוארו וא"ר יהודה בריה דר' חייא מיום שפתחה הארץ את פיה וקיבלתו לדמו של הבל שוב לא פתחה שנאמר (ישעיהו כד, טז) מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק מכנף הארץ ולא מפי הארץ איתיביה חזקיה אחיו (במדבר טז, לב) ותפתח הארץ את פיה א"ל לרעה פתחה לטובה לא פתחה וא"ר יהודה בריה דרבי חייא גלות מכפרת עון מחצה מעיקרא כתיב (בראשית ד, יד) והייתי נע ונד ולבסוף כתיב (בראשית ד, טז) וישב בארץ נוד אמר רב יהודה גלות מכפרת שלשה דברים שנאמר (כה אמר ה' וגו') היושב בעיר הזאת ימות בחרב ברעב ובדבר והיוצא ונפל אל הכשדים הצרים עליכם יחיה והיתה לו נפשו לשלל ר' יוחנן אמר גלות מכפרת על הכל שנאמר (ירמיהו כב, ל)  (כה אמר ה') כתבו את האיש הזה ערירי גבר לא יצלח בימיו כי לא יצלח מזרעו איש יושב על כסא דוד ומושל עוד ביהודה ובתר דגלה כתיב (דברי הימים א ג, יז) ובני יכניה אסיר (בנו) שלתיאל בנו אסיר שעיברתו אמו בבית האסורין שלתיאל ששתלו אל שלא כדרך הנשתלין גמירי שאין האשה מתעברת מעומד."
-          כתוב בספר בראשית, קיין, אחרי רציחתו של הבל, נע ונד, שנחשב לו כגלות.
-          לפי חז"ל, הגלות מכפרת על העוונות וחטאים.
ב' ידוע שלפי חז"ל, בית המקדש הראשון נחרב עבור שלוש עבירות חמורות עבודה זרהגילוי עריות, ושפיכות דמים.
הגלות אחריו, עד לבניית בית המקדש השני, המשיכה כשבעים שנה.
ג' ידוע שלפי חז"ל, בית המקדש השני נחרב עבור בשנאת חינם. הגלות אחריו, נמשכה אלפיים שנה ולא נגמרה אפילו בימינו.
ד' לכן, אם מניחים שהגלות מכפרת על העוונות, ולפי אורך הגלות, אפשר אולי להשיג  שהסיבות לחורבן בית המקדש השני, שנאת חינם, הרבה יותר חמורות מאשר החטאים שעבורם נחרב בית המקדש הראשון, עבודה זרהגילוי עריות, ושפיכות דמים.
ה' לעניות דעתי, עבודה זרהגילוי עריות, ושפיכות דמים, הם חטאים של העם היהודי מול הקב"ה וגם מול הזולת.
לעומת זאת, שנאת חינם היא חטא ועוון מול הזולת.
לכן, אפשר אולי להשיג שבעיני הקב"ה החטאים מול הזולת הם הרבה יותר חמורים מאשר החטאים מול הקב"ה עצמו.
ו' לכן, יכול להיות שיש מקום ללמוד ולחזור וללמוד, ללמוד לשמור ולעשות, בציבור הרחב, את הספרים של מוסר, החל עם "מסילת ישרים" של רמח"ל ע"ה, להמשיך עם הספרים על שמירת הלשון של "החפץ חיים" ע"ה, והיד נטויה!
ז' ועוד:
-          יכול להיות שיציאת יעקוב אבינו ע"ה מארץ ישראל ללבן לארץ חרן , היא גם גלות שבאה לכפר על חטאו, בנושא הברכות ובכורה.
-          כתוב בפרקי אבות פרק א:
[פרקי אבות א יא] אבטליון אומר, חכמים, הזהרו בדבריכםכג, שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל.
גם כאן, אפשר אולי להשיג שהגלות מכפרת על החטאים.
-          ידוע רבי ישראל ליפקין מסלנט (או סלנטרו' בחשוון ה'תק"ע 3 בנובמבר 1810 - כ"ה שבט ה'תרמ"ג 2 בפברואר 1883), ממייסדי תנועת המוסר שקמה בליטא במאה ה-19.
ראה: wikipedia.org/wiki , רבי ישראל סלנטר, תנועת המוסר.
ז' דבר מעניין מאד, משמח, ומחזק אותי במאמצים שלי לכתוב את הבלוג הזה: בדף 'אל המעיין' שהוקם על ידי כבוד הרב עובדיה יוסף, זיכרון הצדיק ישמור עלינו, פורסם בערב שבת האחרון (יום שישי ט"ז בתמוז תשע"ו 22.7.2016) מאמר  על ידי כבוד הרב שלום כהן, ראש ישיבת פורת יוסף ונשיא מועצת חכמי התורה של מפלגת ש"ס, שמפתח בדיוק אותו הרעיון כמו במאמרי כאן. אבל, אני כתבתי את מאמרי כאן מבלי לדעת שום דבר על המאמר של כבוד הרב כהן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה