יום שני, 13 בנובמבר 2017

פירוש התורה - וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי, כִּי יָרֵאָה; וַיֹּאמֶר לֹא, כִּי צָחָקְתְּ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית יח טו] וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי, כִּי יָרֵאָה; וַיֹּאמֶר לֹא, כִּי צָחָקְתְּ.
[תרגום אונקלוס] וְכַדֵּיבַת שָׂרָה לְמֵימַר לָא חַיֵּיכִית, אֲרֵי דְּחֵילַת; וַאֲמַר לָא, בְּרַם חַיֵּיכְתְּ
[תרגום יונתן] וְכַּפְרַת שָרָה לְמֵימַר לָא תָּמִהִית אֲרוּם דְחִילַת וְאָמַר מַלְאָכָא לָא תְדַחֲלוּן אֲרוּם בְּקוּשְׁטָא גָחַכְתְּ
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 175]):
"ותכחש שרה לאמר: ״אף לא תמהתי, [ וכל שכן (חלילה לי) לצחוק מדבר ה'] מפני שהייתה יראה, ויאמר (אותו) המלאך (שבא לבשרה): ״לא תיראי, כי באמת צחקת׳׳, (זאת אומרת: אעפ״י שצחקת)."
ב' לעניות דעתי, התוספת העיקרית של תרגום יונתן בפסוק זה, היא וְאָמַר מַלְאָכָא לָא תְדַחֲלוּן אֲרוּם בְּקוּשְׁטָא גָחַכְתְּ שבעברית ויאמר (אותו) המלאך (שבא לבשרה): ״לא תיראי, כי באמת צחקת׳׳, (זאת אומרת: אעפ״י שצחקת).
תרגום יונתן נפלא בתוספת שלו. המלאך, שזה בעצם הקב"ה בעצמו, מרגיע את שרה: צחקת, נכון שצחקת, אבל זה טבעי לצחוק על דברים אלה, קשה ביותר להאמין להם ולהתאפק ולא לצחוק, אבל על תיראי, הכול בסדר!
תרגום יונתן מייחס לקב"ה תגובה אנושית שאין כמוה, תגובה רחמנית ואוהבת ללא סוף!
ג' יכול להיות שיש גם רמז עבורנו, היהודים, בכול הזמנים:
-          הקב"ה אוהב אותנו, כמו אבא שאוהב את הבנים שלו.
-          הקב"ה מבין שבאדם, באנושות, הדברים והמחשבות לא שחור ולבן, אלא יש הרבה הרבה גוונים בין שחור לבין לבן. הקב"ה מבין את זה. נכון שיש להתקרב כמה שיותר ללבן מוחלט. אבל הקב"ה מקבל אותנו ואוהב אותנו אפילו אם לא ממש רק בלבן.
-          לכן, אין לפחד מהקב"ה, כפי שאומר המלאך לשרה בתרגום יונתן: וְאָמַר מַלְאָכָא לָא תְדַחֲלוּן . אפילו אֲרוּם בְּקוּשְׁטָא גָחַכְתְּ .
יראת שמיים כן, פחד שמיים לא!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה