יום שלישי, 14 בנובמבר 2017

פירוש התורה - וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים, וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה; וְאַבְרָהָם--עוֹדֶנּוּ עֹמֵד, לִפְנֵי יְהוָה.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .



דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית יח כב] וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים, וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה; וְאַבְרָהָם--עוֹדֶנּוּ עֹמֵד, לִפְנֵי יְהוָה.
[תרגום אונקלוס] וְאִתְפְּנִיאוּ מִתַּמָּן גֻּבְרַיָּא, וַאֲזַלוּ לִסְדוֹם; וְאַבְרָהָם--עַד כְּעַן מְשַׁמֵּישׁ בִּצְלוֹ, קֳדָם יְיָ
[תרגום יונתן] וְאִתְפְּנֵי מִתַּמָן מַלְאָכַיָא דְדַמְיַן לְגוּבְרַיָא וַאֲזָלוּ לִסְדוֹם וְאַבְרָהָם עַד כְּדוּן בָּעֵי רַחֲמִין עַל לוֹט וּמְשַׁמֵשׁ בִּצְלוֹ קֳדָם יְיָ:
א' תרגום אונקלוס מסביר עֹמֵד, לִפְנֵי יְהוָה  על ידי מְשַׁמֵּישׁ בִּצְלוֹ, קֳדָם יְיָ שבעברית (עומד, משמש) בתפילתו לפני ה'.
לכן, לעמוד לפני ה' זה להתפלל אל ה'.
ב' תרגום יונתן בעברית (תרגום שלי J ):
"ופנו משם המלאכים הדומים לאנשים והלכו לסדום, ואברהם (בזמן זה) מבקש רחמים על לוט (ועומד, משמש) בתפילתו לפני ה'."
-          גם תרגום אונקלוס, וגם תרגום יונתן מפרשים עֹמֵד, לִפְנֵי יְהוָה שבמקרא, על ידי (עומד, משמש) בתפילתו לפני ה'.
-          תרגום יונתן מוסיף בָּעֵי רַחֲמִין עַל לוֹט שבעברית מבקש רחמים על לוט .
יש כאן אולי שאלה: האם אברהם אבינו מתפלל רק עבור לוט, הקרוב שלו? הרי בפסוק הבא, אברהם אבינו מתפלל להקב"ה לסלוח לכול תושבי סדום ועמורה. תירוץ אפשרי, אברהם אבינו מתחיל להתפלל על לוט, אבל ממשיך ומבקש רחמים גם על כול תושבי סדום ועמורה. יש כאן אולי דוגמה של "עניי עירך קרובים".
אבל, אם משתמשים בתירוץ הזה, יש אולי שאלה אחרת: האם אברהם מתכוון לסלוח לאנשי סדום, אפילו שהם לא חוזרים בתשובה? הרי, הקב"ה בעצמו אומר שאם תושבי סדום עושים תשובה, הקב"ה מעביר את העונש מעליהם. לכן, אברהם מבקש סליחה על תושבי סדום, אפילו שהם לא עושים תשובה. יכול להיות שכוונת אברהם אבינו הייתה שתושבי סדום כן יעשו תשובה, אפילו אם לא עכשיו. אבל, אברהם אבינו חושב שאפשר לשנות אותם, ולהחזירם ממידותיהם הרעות. יכול להיות שאברהם אבינו ביקש לתת להם, לתושבי סדום התרעה, אזהרה, הזעקה, לפני שהקב"ה יעניש אותם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה