יום שלישי, 28 בנובמבר 2017

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר לוֹט, אֲלֵהֶם: אַל-נָא, אֲדֹנָי.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .



דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית יט יח] וַיֹּאמֶר לוֹט, אֲלֵהֶםאַל-נָא, אֲדֹנָי.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר לוֹט, לְהוֹן:  בְּבָעוּ, יְיָ.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר לוֹט לְוָתֵיהּ בְּבָעוּ מִינָךְ אַמְתִּין לִי שָׁעָה זְעִירָא עַד דְנִתְבּוֹעַ רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ:
[ירושלמי (קטעים)] אַמְתִּינוּ הָכָא קָלִיל זְעֵיר עַד דְנִבְעֵי רַחֲמִין קֳדָם יְיָ:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 185]):
"ויאמר לוט אליו: בבקשה ממך, המתן לי שעה קלה עד שנבקש רחמים מאת ה׳."
ג' תרגום ירושלמי (קטעים) בעברית (תרגום שלי J ):
"המתינו כאן שעה קלה עד שנבקש רחמים מלפני ה'."
ד' כתוב במקרא שלוט מבקש מהאנשים אֲלֵהֶם, אַל-נָא, אֲדֹנָי . היה אולי אפשר להבין שלוט מבקש רחמים מהאנשים עצמם. תרגום אונקלוס, וביותר הסברים תרגום יונתן ותרגום ירושלמי (קטעים) מסבירים באופן ברור שלוט מבקש רחמים מלפני הקב"ה.
יש כאן אולי רמז גדול: לוט, כנראה בהשפעת אברהם אבינו, מאמין בהקב"ה. יכול להיות שאמונה זאת שומרת עליו ממעשים רעים ופשע, אפילו שהיה חי בקרבת תושבי סדום הרשעים.
יכול להיות שזה הרמז הגדול, תרופה מונעת נגד מעשים רעים, היא האמונה בהקב"ה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה