יום חמישי, 9 בנובמבר 2017

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר, שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה, וְהִנֵּה-בֵן, לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ; וְשָׂרָה שֹׁמַעַת פֶּתַח הָאֹהֶל, וְהוּא אַחֲרָיו.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .



דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית יח י] וַיֹּאמֶר, שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה, וְהִנֵּה-בֵן, לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ; וְשָׂרָה שֹׁמַעַת פֶּתַח הָאֹהֶל, וְהוּא אַחֲרָיו.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר, מְתָב אֲתוּב לְוָתָךְ כְּעִדָּן דְּאַתּוּן קַיָּמִין, וְהָא בְּרָא, לְשָׂרָה אִתְּתָךְ; וְשָׂרָה שְׁמַעַת בִּתְרַע מַשְׁכְּנָא, וְהוּא אֲחוֹרוֹהִי
[תרגום יונתן] וַאֲמַר חַד מִנְהוֹן מֵיתַב אִתוּב לְוָתָךְ לְשַׁתָּא דְאַתְיָא וְאַתּוּן קַיָימִין וְהָא בַּר לְשָרָה אִנְתְּתָךְ וְשָרָה הֲוַת שָׁמְעָא בִּתְרַע מַשְׁכְּנָא וְיִשְׁמָעֵאל קָאִי בַּתְרֵיהּ וְצָיִית מַה דְאָמַר מַלְאָכָא:
[ירושלמי (קטעים)] וַאֲמַר מַחֲזוֹר אַחֲזוֹר לְוָתָךְ כְּעִידַן הָדֵין דְאַתּוּן קַיָמִין וְהָא בַּר דְכַר לְשָרָה אִתְּתָךְ וְשָרָה הֲוָת שְׁמָעַת לִתְרַע מַשְׁכְּנָא וְיִשְׁמָעֵאל הֲוָה קָאִים מִן בַּתְרָא:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 173]):
"ויאמר אחד מהם: ״שוב אשוב אליך לשנה הבאה, ואתם שלמים וקיימים, והנה בן לשרה אשתך׳׳, ושרה הייתה שומעת בפתח האהל, וישמעאל עומד אחריו ושומע מה שהמלאך אומר."
ב' תרגום אונקלוס דומה למקרא.
ג' תרגום יונתן מוסיף וְיִשְׁמָעֵאל קָאִי בַּתְרֵיהּ וְצָיִית מַה דְאָמַר מַלְאָכָא שבעברית וישמעאל עומד אחריו ושומע מה שהמלאך אומר.
אותו הספר ([שרת"י במדינות – בראשית דף 173]) מפרש:
בספר אהבת יונתן מפרש, שהמלאך מיכאל היה זה שבישר, שלמועד הזה בשנה האחרת יהיה כל בית אברהם שלמים וקיימים, ושיהיה בן לשרה. גם מפרש שהא דכתיב ״והוא אחריו״, קאי אישמעאל, וכאילו כתוב והוא היה עומד אחריו. וראייתו דמלת ״הוא״ קאי אישמעאל, מדכתיב לקמן: ״והוא יהיה פרא אדם״, ושם מדבר אודות ישמעאל.
ובספר פרדס יוסף כאן, הביא בשם ספר ווי העמודים (פכ״ו), מבן השל״ה ז״ל, שכתב על המדרש (ב״ר מח טז) ״והוא אחריו״, זה ישמעאל, מפני הייחוד. וקשה, וכי ישמעאל צדיק היה, שישמור את שרה מפני הייחוד.
וי״ל, ע״פ מה שאמרו בברכות: (לא:) בחנה שאמרה: אלך ואסתתר בפני אלקנה בעלי, ויקנא לי, וישקני מי סוטה, ואין ה׳ עושה תורתו פלסתר, ויקויים בי ״ונקתה ונזרעה זרע״. והוא הדין כאן, המלאך היה בדמות איש, וכשראה ישמעאל ששרה תתייחד עם איש, ירא שמא יקנא לה אברהם, ויקויים בה ״ונקתה ונזרעה זרע״, וישמעאל לא רצה שיהיה עוד בן לאברהם, ולכן נכנס הוא אחריו שלא תתייחד עמו, עכ״ל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה