יום חמישי, 2 בדצמבר 2021

[במדבר יח א] וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַהֲרֹן אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבֵית אָבִיךָ אִתָּךְ תִּשְׂאוּ אֶת עֲו‍ֹן הַמִּקְדָּשׁ וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ תִּשְׂאוּ אֶת עֲו‍ֹן כְּהֻנַּתְכֶם.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

              כתוב בספר במדבר, פרשת קרח:        

[במדבר יח א] וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אַהֲרֹן אַתָּה וּבָנֶיךָ וּבֵית אָבִיךָ אִתָּךְ תִּשְׂאוּ אֶת עֲו‍ֹן הַמִּקְדָּשׁ וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ תִּשְׂאוּ אֶת עֲו‍ֹן כְּהֻנַּתְכֶם.

[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר יְיָ לְאַהֲרֹן אַתְּ וּבְנָךְ וּבֵית אֲבוּךְ עִמָּךְ תְּסַלְּחוּן עַל חוֹבֵי מַקְדְּשָׁא וְאַתְּ וּבְנָךְ עִמָּךְ תְּסַלְּחוּן עַל חוֹבֵי כְּהוּנַּתְכוֹן׃

[תרגום יונתן] וַאֲמַר יְיָ לְאַהֲרן אַנְתְּ וּבְנָךְ וּבֵית אַבָּךְ עִמָךְ תְּקַבְּלוּן חוֹבֵי קוּדְשַׁיָא אִין לָא מִזְדַהֲרִין בְּאַסְקוּתְהוֹן וְאַנְתְּ וּבְנָךְ עִמָךְ תְקַבְּלוּן יַת חוֹבֵי כְּהוּנַתְכוֹן אִין לָא מִזְדַהֲרִין בְּאַפְרָשׁוּתְהוֹן:

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – במדבר דף 302]):  

ויאמר ה' לאהרון: אתה ובניך ובית אביך עמך תקבלו עונות הקדשים, אם לא נזהרים בהעלתם, ואתה ובניך עמך תקבלו את

עונות כהונתכם, אם לא נזהרים בהפרשתן .

-        תרגום יונתן מוסיף אִין לָא מִזְדַהֲרִין בְּאַסְקוּתְהוֹן וגם אִין לָא מִזְדַהֲרִין בְּאַפְרָשׁוּתְהוֹן.

לא מצאתי הסברים והתייחסות על התוספת הזאת. לעניות דעתי, זה דבר מעניין מאד, מפני שיש כאן ביטוי לאפשרות להחליף את קבוצת הכוהנים בעבודתם בבית המקדש על ידי קבוצה אחרת (לא ברור לי מי הם). יכול להיות שתוספת זאת, הרעיון הזה בכלל, הופיעו בגלל המאבק בין קבוצות כהונה, הצדוקים, לבין קבוצות דתיות אחרות ביהדות, אולי הפרושים?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה