יום שלישי, 31 ביולי 2018

פירוש התורה - שֶׁבַע פָּרֹת הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה: חֲלוֹם, אֶחָד הוּא.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת מקץ:
[בראשית מא כו] שֶׁבַע פָּרֹת הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה:  חֲלוֹם, אֶחָד הוּא
[תרגום אונקלוס] שְׁבַע תּוֹרָתָא טָבָתָא, שְׁבַע שְׁנַיָּא אִנִּין, וּשְׁבַע שֻׁבְלַיָּא טָבָתָא, שְׁבַע שְׁנַיָּא אִנִּין:  חֶלְמָא, חַד הוּא
[תרגום יונתן]  שְׁבַע תּוֹרָתָן טַבְתָן שְׁבַע שְׁנַיָיא אִינוּן מְבַשְרָן וּשְׁבַע שׁוּבְלַיָא טַבְתָא שְׁבַע שְׁנַיָיא הָאִלֵין אִינוּן מְבַשְרָן חֶלְמָא חַד הוּא:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' פרעה הוא לא נביא, אפילו שהקב"ה שלח לו חלום ומשל. לעומת זאת, הרמב"ם כותב בספרו 'מורה נבוכים' על יוסף כנמצא בדרגה ההתחלתית של נבואה [הגותו של הרמב"ם על רקע ההגות הכללית והיהודית / יצחק איזק אלכסנדר קליין, פרק 7 תקשורת בין אדם לה',   http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/haguto/7-2.htm.  "רבנו מונה אחת עשרה דרגות נבואה ואת שמות הנביאים שזכו להשראה נבואית בכל אחת מן הדרגות:[45 - מורה הנבוכים ב:מה, וראה שם בפרוטרוט. מסתבר שאותו נביא יכול לנבא בדרגות שונות בהזדמנויות שונות.]
את כל זה רבנו לומד מפשוטם של פסוקי המקרא 
א. שעזר אלוהי יעוררו ויזרזו לעשות טובה גדולה בעלת ערך, כגון יוסף, שמשון, שאול ועמשא
שתי הדרגות הראשונות אינן מבטאות נבואה ממשית, אלא הן "דרגות לנבואה" בלבד ומי שהגיע אליהן אינו נביא באמת."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה