יום ראשון, 12 באוגוסט 2018

פירוש התורה - וַיִּפְתַּח הָאֶחָד אֶת-שַׂקּוֹ, לָתֵת מִסְפּוֹא לַחֲמֹרוֹ--בַּמָּלוֹן; וַיַּרְא, אֶת-כַּסְפּוֹ, וְהִנֵּה-הוּא, בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר בראשית, פרשת מקץ:
[בראשית מב כז] וַיִּפְתַּח הָאֶחָד אֶת-שַׂקּוֹ, לָתֵת מִסְפּוֹא לַחֲמֹרוֹ--בַּמָּלוֹן; וַיַּרְא, אֶת-כַּסְפּוֹ, וְהִנֵּה-הוּא, בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ
[תרגום אונקלוס] וּפְתַח חַד יָת סַקֵּיהּ, לְמִתַּן כִּסְּתָא לִחְמָרֵיהּ--בְּבֵית מְבָתָא; וַחֲזָא, יָת כַּסְפֵּיהּ, וְהָא הוּא, בְּפֹם טֻעְנֵיהּ.
[תרגום יונתן] וּפְתַח לֵוִי דְאִשְׁתָּאֵר בִּלְחוֹדֵיהּ מִשִׁמְעוֹן חַבְרֵיהּ יַת שַקֵיהּ לְמִתַּן אַסְפַּסְתָּא לְחַמְרֵיהּ בְּבֵי מִבְתוֹתָא וַחֲמָא יַת כַּסְפֵּיהּ וְהָא הוּא בְּפוּם טוֹנֵיהּ:
א' תרגום יונתן מוסיף וּפְתַח לֵוִי דְאִשְׁתָּאֵר בִּלְחוֹדֵיהּ מִשִׁמְעוֹן חַבְרֵיהּ שבעברית ופתח לוי שנשאר לבד בלי שמעון חברו.
-          רש"י מפרש בצורה דומה:
ויפתח האחד - הוא לוי שנשאר יחיד משמעון בן זוגו
-          אבן עזרא מפרש באופן שונה:
ויפתח האחד האחד מהן. ויתכן להיות ראובן, כי הוא הבכור, כמו "אחד" בחשבון:
-          אפשר אולי להבין את הפירושים: רש"י אולי חושב שאחד זה לבד, בלי חברו, בלי בן זוגו, וזה לוי
שנשאר בלי שמעון. לעומת זה, אבן עזרא חושב שאחד זה הראשון, כמו שאחד שהמספר הראשון בחשבון.
-          יכול להיות באותו סגנון, גם תירוץ אחר: אולי היה זה יהודה, האחד והיחיד, המנהיג של בני ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה