בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב בספר בראשית, פרשת מקץ:
[בראשית מג יב] וְכֶסֶף מִשְׁנֶה, קְחוּ
בְיֶדְכֶם; וְאֶת-הַכֶּסֶף הַמּוּשָׁב בְּפִי אַמְתְּחֹתֵיכֶם, תָּשִׁיבוּ
בְיֶדְכֶם--אוּלַי מִשְׁגֶּה, הוּא.
[תרגום אונקלוס] וְכַסְפָּא עַל חַד תְּרֵין, סַבוּ
בְּיַדְכוֹן; וְיָת כַּסְפָּא דְּאִתָּתַב בְּפֹם טֻעְנֵיכוֹן, תָּתִיבוּן
בְּיַדְכוֹן--דִּלְמָא שָׁלוּ, הֲוָת.
[תרגום יונתן] וְכַסְפָּא עַל חַד תְּרֵין סִיבוּ בִּידֵיכוֹן
וְיַת כַּסְפָּא דְאִיתּוֹתַב בְּפוּם טוֹעֲנֵיכוֹן תְּתוּבוּן בִּידֵיכוֹן דִילְמָא
בְּשָׁלוּ הֲוָה:
[ירושלמי (קטעים)] בְּכֵיפְלָא:
א'
תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגומים כותבים עַל חַד
תְּרֵין שבעברית על אחד שניים, ז"א, פעמיים.
וזה דומה לירושלמי (קטעים) בְּכֵיפְלָא שבעברית כפול.
רש"י מפרש באופן דומה:
וכסף משנה - פי שנים כראשון
ג' כתוב במקרא אוּלַי
מִשְׁגֶּה, הוּא. ,
תרגומים כותבים דִּלְמָא שָׁלוּ, הֲוָת או דִילְמָא בְּשָׁלוּ הֲוָה:, שבעברית אולי שלו הוא
(הכסף).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה