יום שלישי, 16 ביולי 2019

פירוש התורה - וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ: כִּי-הוֹצִיא יְהוָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם.


בס"ד


בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים

כתוב בספר שמות, פרשת יתרו:
[שמות יח א] וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ:  כִּי-הוֹצִיא יְהוָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם.
[תרגום אונקלוס] וּשְׁמַע יִתְרוֹ רַבָּא דְּמִדְיָן, חֲמוּהִי דְּמֹשֶׁה, יָת כָּל דַּעֲבַד יְיָ לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמֵּיהּ:  אֲרֵי אַפֵּיק יְיָ יָת יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם.
[תרגום יונתן]  וישמע וּשְׁמַע יִתְרוֹ אוֹנוֹס מִדְיָן חָמוּי דְמשֶׁה יַת כָּל מַאן דְּעָבִיד יְיָ לְמשֶׁה וּלְיִשְרָאֵל עַמֵּיהּ אֲרוּם אַפֵּיק יְיָ יַת יִשְרָאֵל מִמִּצְרָיִם:
א' תרגומים דומים למקרא.
-          אוֹנוֹס – אוניסtyrannous, lord, ruler – (מילון יסטרוב – מילון לתלמוד) אדונים, מנהיג
לפי תרגום יונתן, יתרו הוא האדונים של מדין ולא כֹהֵן מִדְיָן.
אולי, יש לדבר זה, שיתרו היה האדונים של מדין, השלכה: ציפורה, ביתו של יתרו, נישא למשה רבינו ע"ה. הנישואין היו אחרי שציפורה התגיירה. ההלכה היא, שהגיור נעשה לא לרווח של ציפורה, מפני שהיא הייתה בת 'מלך'. הדבר דומה למצבו של שלמה המלך שהתחתן עם בת מלך מצרים, אחרי גיורה. גם כאן, אין חשד של גיור בגלל רווח אישי, מפני שהיא הייתה בת מלך מצרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה