יום שלישי, 23 ביולי 2019

פירוש התורה - וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע; וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם, שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



 כתוב בספר שמות, פרשת יתרו:
[שמות יח כא] וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע; וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם, שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.
[תרגום אונקלוס] וְאַתְּ תִּחְזֵי מִכָּל עַמָּא גֻּבְרִין דְּחֵילָא דָּחֲלַיָּא דַּייָ, גֻּבְרִין דִּקְשׁוֹט--דְּסָנַן לְקַבָּלָא מָמוֹן; וּתְמַנֵּי עֲלֵיהוֹן, רַבָּנֵי אַלְפֵי רַבָּנֵי מָאוָתָא, רַבָּנֵי חַמְשִׁין, וְרַבָּנֵי עֲסוֹרְיָתָא.
[תרגום יונתן]  וְאַנְתְּ בְּרוֹר מִכָּל עַמָא גִיבְרֵי חֵילָא דַחֲלַיָא דַיְיָ גּוּבְרִין דִּקְשׁוֹט דְּסָנַן לְקַבְּלָא מָמוֹן שִׁיקְרָא וּתְמַנֵי עֲלֵיהוֹן רַבָּנֵי אַלְפִין רַבָּנֵי מַאֲוָותָא רַבָּנֵי חוּמְשִׁין רַבָּנֵי עִשּׂוּרְיָיתָא:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' מעניין אולי, לשים לב להבדלים קטנים בים המקרא לבין התרגומים:
-          כתוב במקרא וְאַתָּה תֶחֱזֶה, כתוב בתרגום יונתן  וְאַנְתְּ בְּרוֹר.
תַּחְזֵי (נידה יג ב)   -   תַּרְאֶה
נִבְרוֹר (יומא נה ב)   -   יִבְרֹר
תרגום יונתן מסביר על ידי פעולה אקטיבית, לברר, לחפש את האנשים המתאימים. ז"א, על 'הנהיג העליון' לבנות את המנהיגות, ולא לחכות שהיא תיבנה מעצמה. כפי שמשה רבינו עשה, הוא בחר ביהושוע בין נון כמנהיג אחריו, משה רבינו דאג לממשיך דרכו עוד בחייו.
-          כתוב במקרא אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, כתוב בתרגומים גִיבְרֵי חֵילָא דַחֲלַיָא דַיְיָ.
המקרא והתרגומים דומים זה לזה.
הייתי רוצה להדגיש דבר נוסף: הסמיכות בין אַנְשֵׁי-חַיִל לבין יִרְאֵי אֱלֹהִים. ז"א, לא יכול להיות איש חיל ללא יראת שמיים, ולהפך, יראת שמיים מבטיחה הצלחה במעשים לטובה.
-          כתוב במקרא אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע, כתוב בתרגום יונתן גּוּבְרִין דִּקְשׁוֹט דְּסָנַן לְקַבְּלָא מָמוֹן שִׁיקְרָא.
דְּסָנַן – to clear, filter  (מילון יסטרוב – מילון לתלמוד) לסנן, לנקות
גם כאן, יש סמיכות בין אַנְשֵׁי אֱמֶת או גּוּבְרִין דִּקְשׁוֹט לבין שֹׂנְאֵי בָצַע או דְּסָנַן לְקַבְּלָא מָמוֹן שִׁיקְרָא.
יש כאן פירוש מה זה בָצַע: זה מָמוֹן שִׁיקְרָא, ז"א, ממון, כסף שהושג על ידי שקר ומרמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה