יום שלישי, 16 ביולי 2019

פירוש התורה - וְאֵת, שְׁנֵי בָנֶיהָ: אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד, גֵּרְשֹׁם--כִּי אָמַר, גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



 כתוב בספר שמות, פרשת יתרו:
[שמות יח ג] וְאֵת, שְׁנֵי בָנֶיהָ:  אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד, גֵּרְשֹׁם--כִּי אָמַר, גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה
[תרגום אונקלוס] וְיָת, תְּרֵין בְּנַהָא:  דְּשׁוֹם חַד, גֵּרְשׁוֹם--אֲרֵי אֲמַר, דַּיָּר הֲוֵיתִי בַּאֲרַע נֻכְרָאָה.
[תרגום יונתן] וְיַת תְּרֵין בְּנָהָא דְּשׁוּם חָד גֵּרְשׁוֹם אֲרוּם אָמַר דַּיָּיר הֲוֵיתִי בְּאַרְעָא נוּכְרָאָה דְלָא דִידִי הוּא:
א' תרגום יונתן בעברית:
"ואת שני בניה (של ציפורה, אשת משה), ששמו של אחד גרשום, שאמר (משה), גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נוכרייה שלא שלי היא."
-          כתוב במקרא, וגם בתרגומים שְׁנֵי בָנֶיהָ.
אפשר לשאול, למה בניה ולא בניו? הרי, הבנים הולכים לפי אבא, למשל, פלוני בן (בר) אלמוני.
אמרו חז"ל, אם יהודי בא על נוכרייה, הולד הוא לא שלו, אלא של אמו, הנוכרייה. אבל ציפורה התגיירה בנישואין, לפני שילדה את בניה, בני משה רבינו.
אולי, יש כאן רמז לעתיד, שהבנים לא הלכו בדרכו של משה רבינו [ראה למשל https://www.yeshiva.org.il/midrash/1155 ].
אלא, בניו של משה רבינו ע"ה הם אלו כלל ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה