יום רביעי, 17 ביולי 2019

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ, בָּא אֵלֶיךָ; וְאִשְׁתְּךָ--וּשְׁנֵי בָנֶיהָ, עִמָּהּ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר שמות, פרשת יתרו:
[שמות יח ו] וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ, בָּא אֵלֶיךָ; וְאִשְׁתְּךָ--וּשְׁנֵי בָנֶיהָ, עִמָּהּ
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר, לְמֹשֶׁה, אֲנָא חֲמוּךְ יִתְרוֹ, אָתֵי לְוָתָךְ; וְאִתְּתָךְ--וּתְרֵין בְּנַהָא, עִמַּהּ
[תרגום יונתן] וַאֲמַר לְמשֶׁה אָנָא חָמוּךְ יִתְרוֹ אָתֵי לְוָותָךְ לְאִתְגַיְירָא וְאִין לָא תְקַבֵּל יָתִי בְּגִינִי תְּקַבֵּיל בְּגִין אִנְתְּתָךְ וּתְרֵין בְּנָהָא דְעִמָהּ
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 206]):
"ויאמר אל משה אני חותנך יתרו בא אליך להתגייר, ואם לא תקבל אותי למעני תקבל בשביל אשתך ושני בניה אשר עמה."
-          תרגום יונתן כותב וּתְרֵין בְּנָהָא דְעִמָהּ.
פסוק זה בתרגום תומך במה שכתבתי בפסוק הקודם, הילדים הם של ההורה שהם נמצאים אתו. הם נמצאים אתו לא לרגע, אלא לאורך הזמן.
אולי מעניין לחפש בגמרא, ובספרי קודש אחרים, מה הדעות על החזקת הילדים על ידי הוריהם. לעניות דעתי, דמות ההורה החשובה בדרך כלל, היא של אבא. בדרך כלל האם לא מופיעה בגמרא, בספרי הקודש. אבל, יש גם יוצאי מן הכלל. חלק גדול מן מצוות כלפי הילד זה תלמוד תורה, ללמדו תורה. הרמב"ם, בהלכות תלמוד תורה, כותב [הלכות תלמוד תורה]:[א א]  נשים ועבדים, פטורים מתלמוד תורה; אבל קטן--אביו חייב ללמדו תורה, שנאמר "ולימדתם אותם את בניכם, לדבר בם" (דברים יא,יט). אין האישה חייבת ללמד את בנה, שכל החייב ללמוד חייב ללמד.[א ב] כשם שאדם חייב ללמד את בנו--כך הוא חייב ללמד את בן בנו, שנאמר "והודעתם לבניך, ולבני בניך" (דברים ד,ט).
יכול להיות שכאן, בדברי יתרו, יש אולי רמז אל משה, על מצוות האב ללמד את בנו תורה. לכן, יתרו אומר למשה וְאִין לָא תְקַבֵּל יָתִי בְּגִינִי תְּקַבֵּיל בְּגִין אִנְתְּתָךְ וּתְרֵין בְּנָהָא דְעִמָהּ ז"א, תקבל אותנו בשביל הבנים שלך, שתוכל למלא את מצוות לימוד תלמוד תורה לבנים שלך. רמז נפלא!
יכול להיות עוד רמז כאן, אולי תירוץ למה הבנים של משה רבינו לא הלכו בדרכו, מפני שמשה רבינו, האב שלהם, לא לימד אותם תלמוד תורה, בזמנם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה