יום שני, 1 ביולי 2019

פירוש התורה - וַיִּרְאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו מָן הוּא--כִּי לֹא יָדְעוּ, מַה-הוּא; וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֲלֵהֶם, הוּא הַלֶּחֶם, אֲשֶׁר נָתַן יְהוָה לָכֶם לְאָכְלָה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת בשלח:
[שמות טז טו] וַיִּרְאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-אָחִיו מָן הוּא--כִּי לֹא יָדְעוּ, מַה-הוּא; וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֲלֵהֶם, הוּא הַלֶּחֶם, אֲשֶׁר נָתַן יְהוָה לָכֶם לְאָכְלָה.
[תרגום אונקלוס]  וַחֲזוֹ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲמַרוּ גְּבַר לְאַחוּהִי מַנָּא הוּא--אֲרֵי לָא יָדְעִין, מָא הוּא; וַאֲמַר מֹשֶׁה, לְהוֹן, הוּא לַחְמָא, דִּיהַב יְיָ לְכוֹן לְמֵיכַל.
[תרגום יונתן]  וְחָמוּן בְּנֵי יִשְרָאֵל וַהֲווֹן תַּמְהִין וְאָמְרִין אֵינַשׁ לְחַבְרֵיהּ מַן הוּא אֲרוּם לָא יָדְעוּן מַה הוּא וַאֲמַר משֶׁה לְהוֹן הוּא לַחְמָא דְּאִצְטְנַא לְכוֹן מִן שֵׁירוּיָא בִּשְׁמֵי מְרוֹמָא וּכְדוּן יְהָבֵיהּ יְיָ לְכוֹן לְמֵיכַל
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 186]):
"ויראו בני ישראל והיו תמהים (מתפלאים)  איש לחברו ואומרים 'מן הוא',  (כמו מה הוא) כי לא ידעו מה הוא, ואמר משה להם: הוא הלחם אשר הוצנע בשבילכם מן התחלת (הבריאה) בשמי מרום, ועתה נתנו ה׳ לכם לאכלה" .
-          תרגומים דומים למקרא.
-          תרגום יונתן מוסיף הוּא לַחְמָא דְּאִצְטְנַא לְכוֹן מִן שֵׁירוּיָא בִּשְׁמֵי מְרוֹמָא שבעברית הוא הלחם אשר הוצנע בשבילכם מן
התחלת הבריאה בשמי מרום.
לפי תרגום יונתן, הקב"ה קבע כבר בבריאת העולם את גלות מצרים של בני ישראל, יציאת מצרים, וצעקת בני ישראל במדבר, כאשר נגמר להם הלחם. אפשר אולי לשאול, מה המקום של 'הבחירה החופשית' של היחיד, בתו ה תהליך הכללי שהקב"ה מנהיג? יכול להיות שהבחירה החופשית של יחיד חשובה ויש לה ביטוי בחיים של היחיד עצמו, אבל פחות חשובה, אם בכלל, בחיים של אומה, של האנושות, המתנהלים לפי המחשבות ותוכניות של הקב"ה. יכול להיות שהבחירה החופשית של היחיד יכולה להאיץ או להאט תהליך היסטורי מסוים, אבל לא לבטל או לא ליצר אותו. יכול להיות שדוגמה טובה היא חטא המרגלים: חטא המרגלים, שהוא מן בחירה חופשית של המרגלים איך להתנהג ומה להגיד, מעכב כניסת בני ישראל לארץ ישראל בארבעים שנים, אבל לא מבטל אותה בכלל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה