יום ראשון, 21 ביולי 2019

פירוש התורה - וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ: כִּי-יָבֹא אֵלַי הָעָם, לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת יתרו:
[שמות יח טו] וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ:  כִּי-יָבֹא אֵלַי הָעָם, לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים.
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַר מֹשֶׁה, לַחֲמוּהִי:  אֲרֵי אָתַן לְוָתִי עַמָּא, לְמִתְבַּע אֻלְפָן מִן קֳדָם יְיָ.
[תרגום יונתן] וַאֲמַר משֶׁה לְחָמוֹי אֲרוּם אַתְיָין לְוָותִי עַמָא לְמִתְבּוֹעַ אוּלְפַן מִן קֳדָם יְיָ
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגומים מוסיפים לְמִתְבּוֹעַ אוּלְפַן מִן קֳדָם יְיָ שבעברית לתבוע (לבקש) לימוד מבפני ה'.
רש"י מפרש:
לדרוש אלהים - כתרגומו למתבע אולפן לשאול תלמוד מפי הגבורה
-          לכן, דבר חשוב לעניות דעתי, לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים שבמקרא, זה ללמוד, לבקש לימודים,  מלפני ה'.
אפשר לשאול, איזה לימודים, קודש או חול, או אולי שניהם ביחד? ידוע שהייתה מחלוקת בין חז"ל, היו שאמרו רק לימודי קודש, היו שאמרו שגם לימודי קודש וגם לימודי אומנות, מקצוע. לעניות דעתי, יש ללכת בדרך האמצע, לא רק לימודי קודש, ולא רק לימודי חול, אלא דרך האמצע, גם לימודי קודש וגם לימודי חול, מקצוע. כתוב במסכת אבות:
[מסכת אבות ג יז] רבי אלעזר בן עזריה אומר, אם אין תורה, אין דרך ארץ; אם אין דרך ארץ, אין תורה.  אם אין חכמה, אין יראה; אם אין יראה, אין חכמה.  אם אין דעת, אין בינה; אם אין בינה, אין דעת.  אם אין קמח, אין תורה; אם אין תורה, אין קמח.
כתוב במסכת אבות אם אין קמח, אין תורה; אם אין תורה, אין קמח. אפשר אולי לתרץ בצורה הבאה: לא לחכות, לא להמתין עד שיהיה לך קמח, עד שתסתדר כלכלית, אלא תלמד תורה. וגם כן, לא לחכות, לא להמתין עד שתלמד תורה, ואז תרכוש מקצוע. לא הולך כך, אלא הכול ביחד, הכול באותו זמן, גם תורה וגם קמח, הכול באותו זמן, הכול באותו יום, זמן לתורה וזמן לפרנסה, כול אחד לפי היכולת שלו.
העיקר, לעניות דעתי, ללמוד. וכול אחד, לפי היכולת שלו, לפי היעוד שלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה